Brev
Min ven flytter skole!
Hej.
I slutningen af 7 klasse blev en af mine bedste venner smidt ud af skolen. Han lavede ret meget ballade på skolen, det var derfor. Men han gjorde det ikke til sidst på året, men de havde åbenbart planlagt det fra 6 klasse af.
Jeg har så lavet dem dumme fejl, eller fejl i at sige at hvis du nogensinde flytter skole, så flytter jeg med!
Jeg har så sagt at jeg flytter med og det hele er på plads, men jeg er stadig ik sikker på om det er en god ide. Jeg synes heller ikke den skole jeg går på nu er særlig god, isør ik min klasse!
Vi drenge eller vores drenge gruppe har haft en stor slåskamp eller “beef” med 4 piger fra klassen og det var bare et stort rod alt sammen! Jeg har kun 2 andre venner i klassen. Men jeg er slet ikke tætte med dem, jeg kender dem godt men vi klikker i så godt sammen hele tiden.
Jeg har også sankket med en pædagog fra skolen. Han siger at det måske ikke ville være en god ide at skifte skole kun pågrund af det. Men Det er jo heller ik kun pågrund af det, det er også meget fordi det er en ret lille klasse jeg går i og min yndlingslære er lige stoppet. Så jeg har kun lærere som jeg ikke kan lide.
Jeg synes heller ikke jeg passer helt ind i klassen, jeg har ikke de samme interesser som det andre børn har.
Ham pædagpgen siger også at det måske ville være godt for vores venskab hvis jeg bare blev på min skole. Men jeg tror det vil drive os længere og længere fra hinanden! Jeg ved heller ik om jeg rigtigt gider at gå igennem alt det der med skoleskift. Men min mor har lavet en aftale med den nye skole som min ven også starter på. Men jeg er stadig ik sikker selvfølgelig.
Jeg har et møde kolkken 8 3 dage efter skolestart. Og det vil sige at jeg skal 3 dage i skole på min nuværende skole, og så kommer jeg måske ikke tilbage. Men jeg ved jo heller ikke om jeg kommer i den samme klassen som ham, og jeg går også til fodbold med ham og 2 andre fra hans nye klasse, så det ville være okay hvis jeg starter i den klassen fordi så kender jeg nogen derover i det mindste!
Men jeg har ved bare ik helt. Det kan jo sagtens være endu værere på den nye skole. Altså jeg ved bare ik om jeg kan se mig selv på den samme skole 2 år mere, så måske ville det være okay at prøve noget nyt, så det også godt jeg har en dag på den nye skole, før jeg skal tage en beslutning.
Det er som om jeg ikke gider nogle af delene.
Jeg har også overvejet at skrive til den pædagog og høre hvad han har at sige til mine overvejelser!
Ville bare lige ud med nogle tanker, tak!
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Mange tak for dit brev omkring dine tanker omkring skoleskift.
Jeg synes det er rigtigt godt, du har talt med pædagogen omkring dine tanker om skoleskift. Jeg synes det er en god ide at tage fat i ham igen og spørge, om I kan tale lidt mere om det. Det virker nemlig som om, at du stadig går og overvejer fordele og ulemper ved et skoleskift.
Har du talt med din ven om dine tanker? Vil han meget gerne have, at du tager med ham til den nye skole?
Kan du mon snakke med din mor om de gode overvejelser, du har beskrevet her til brevkassen? Hvis du har lyst, kan du jo vise hende brevet og mit svar og fortælle hende om din tvivl om skoleskiftet.
Du skriver, at det måske vil være godt at prøve noget nyt. Umiddelbart så læser jeg dit brev som om, at du faktisk føler at du trænger til, at der sker noget nyt. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have et bedre forhold til skolen.
Måske kan et skoleskift give en frisk start, og hvis du er heldig, kan du få nogle lærere, som du synes om, så det bliver lidt sjovere at gå i skole? Det er også rigtig godt, at du allerede kender et par stykker på skolen, udover din ven. Det gør det lidt nemmere, når du skal starte og i gang med at finde nye kammerater.
Jeg synes du skal skifte skole, hvis du tænker det er bedst for dig. Hvis du tror det bedste for dig er at blive på din gamle skole, så skal du bare sige det ærligt til din ven. Selvom du har lovet ham at flytte med, så synes jeg det er ok at skifte mening.  Så kan du bare tale med ham om det og forklare ham hvorfor.
Jeg håber du får talt med pædagogen, din ven og din mor omkring dine tanker. Sådan kan du komme tættere på at tage den beslutning, som føles bedst i maven på dig!
Du har gjort dig mange gode overvejelser allerede, og jeg tror, at du er godt på vej mod en beslutning. Ingen kan med sikkerhed vide, hvad der er det bedste for dig. Derfor er det vigtigt, at du selv finder frem til, hvad der føles mest rigtigt for dig at gøre.
Du er altid velkommen til at ringe til en af de søde rådgivere hos BørneTelefonen og tale mere om dine tanker, hvis det fortsat er svært at træffe et valg. Så ringer du bare på 116111, det er gratis og du kan være helt anonym. Du kan også kontakte os på chat og sms.
Vi kan ikke tage din beslutning for dig, men vi kan lytte og støtte dig til at blive klogere på, hvad du selv tænker.
Mange hjertevarme hilsner fra BørneTelefonen