Min ven flytter skole!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Mange tak for dit brev omkring dine tanker omkring skoleskift.

Jeg synes det er rigtigt godt, du har talt med pædagogen omkring dine tanker om skoleskift. Jeg synes det er en god ide at tage fat i ham igen og spørge, om I kan tale lidt mere om det. Det virker nemlig som om, at du stadig går og overvejer fordele og ulemper ved et skoleskift.

Har du talt med din ven om dine tanker? Vil han meget gerne have, at du tager med ham til den nye skole?

Kan du mon snakke med din mor om de gode overvejelser, du har beskrevet her til brevkassen? Hvis du har lyst, kan du jo vise hende brevet og mit svar og fortælle hende om din tvivl om skoleskiftet.

Du skriver, at det måske vil være godt at prøve noget nyt. Umiddelbart så læser jeg dit brev som om, at du faktisk føler at du trænger til, at der sker noget nyt. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have et bedre forhold til skolen.

Måske kan et skoleskift give en frisk start, og hvis du er heldig, kan du få nogle lærere, som du synes om, så det bliver lidt sjovere at gå i skole? Det er også rigtig godt, at du allerede kender et par stykker på skolen, udover din ven. Det gør det lidt nemmere, når du skal starte og i gang med at finde nye kammerater.

Jeg synes du skal skifte skole, hvis du tænker det er bedst for dig. Hvis du tror det bedste for dig er at blive på din gamle skole, så skal du bare sige det ærligt til din ven. Selvom du har lovet ham at flytte med, så synes jeg det er ok at skifte mening.  Så kan du bare tale med ham om det og forklare ham hvorfor.

Jeg håber du får talt med pædagogen, din ven og din mor omkring dine tanker. Sådan kan du komme tættere på at tage den beslutning, som føles bedst i maven på dig!

Du har gjort dig mange gode overvejelser allerede, og jeg tror, at du er godt på vej mod en beslutning. Ingen kan med sikkerhed vide, hvad der er det bedste for dig. Derfor er det vigtigt, at du selv finder frem til, hvad der føles mest rigtigt for dig at gøre.

Du er altid velkommen til at ringe til en af de søde rådgivere hos BørneTelefonen og tale mere om dine tanker, hvis det fortsat er svært at træffe et valg. Så ringer du bare på 116111, det er gratis og du kan være helt anonym. Du kan også kontakte os på chat og sms.

Vi kan ikke tage din beslutning for dig, men vi kan lytte og støtte dig til at blive klogere på, hvad du selv tænker.

Mange hjertevarme hilsner fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.