Min skolegang

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng Tusind tak for dit brev. Jeg forestiller mig, at det må være en rigtig træls følelse at blive generet i skolen. At det så faktisk er en lærer, der generer dig, det må være helt forfærdeligt. Det er på ingen måder i orden, og det er noget, som skal stoppes. Jeg blev rigtig glad, da jeg læste, at du tidligere havde talt med dine forældre om det. Jeg ved godt, at du ikke har lyst til at gøre det igen, men jeg tænker, at du nok godt ved, at du er nødt til at gøre det alligevel. Tror du ikke, at dine forældre meget gerne vil hjælpe dig med det, når de faktisk allerede i forvejen er klar over, at der tidligere har været problemer mellem dig og din lærer? Kunne du sige til dem, at den snak I engang havde om ham læreren, den tror du, at I er nødt til at have igen? På den måde, så er I allerede godt i gang med snakken. Dine forældre ved, hvad det drejer sig om, og de har jo allerede vist, at de gerne vil have en snak med din lærer om det. Jeg vil foreslå, at I ikke kun får talt med læreren alene. Jeg tror, det er en god ide at tage kontakt til skolens leder i stedet for, og så først få en god snak med ham eller hende om det. Derudover så tror jeg, det ville være en god ide, hvis I skrev så meget ned, som du nu kan huske fra de gange, han har generet dig. De forskellige episoder, hvor du synes han generer dig, snakken du havde med ham, hvor han lovede at ændre sig, efterfølgende hvor han ikke ændrer sig alligevel. På den måde, så er der en masse, som I kan tale direkte ud fra. Det er på ingen måder rimeligt, at du skal skifte skole for at undgå at blive generet af en lærer. Lærerne er ansat til at undervise og til at være gode eksempler på, hvordan mennesker skal opføre sig. Derfor er det altså ikke dig, der har et problem. Det er din lærer, der ikke ved, hvordan man opfører sig. Jeg håber, du får samlet mod til at tage en snak med dine forældre, og at I sammen får taget kontakt til skolen. Du kan jo evt. vise dine forældre dette brev, så kan det være, at det gør jeres snak meget nemmere. Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive herind igen. Du kan også ringe anonymt herind på 116 111, eller du kan prøve vores chat her: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.