Brev
Min skoleforstander er den største løgnhals
Min skole manipulerer alt og alle.
Jeg vi først gerne vide hvor jeg anmelde en dårlig efterskole, eller lign Eller hvordan jeg kan få min vice forstander fyret, som er en rigtig idiot nemlig.
hvis du kan hjælpe mig med at finde nogen gode experter der kan hjælpe mig, så behøver jeg ikke skrive hele historien til jer.
HJÆLP viceforstanderen skal fyres, håber ikke man skal bruge en advokat.
Og jeg vil begynde at optage alt viceforstanderen siger, bare for at finde bevismatriale til hvor stor en idiot viceforstanderen er.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 15 år.
Du lyder meget vred på din efterskole og især på din viceforstander. Jeg gætter på, at du har haft et sammenstød med ham, og ikke synes han lytter til dig overhovedet? Når du skriver, at du vil optage, hvad han siger og bruge det som bevismateriale mod ham, så tyder alt på, at det er kørt helt i hårdknude mellem jer. Kunne du snakke med forstanderen om det? Eller med en anden voksen på skolen, som du har tillid til? Du må have en kontaktlærer, som kan snakke med dig om, hvad der gør dig så vred. Det er ikke sikkert, at han/hun vil hjælpe dig med at få viceforstanderen fyret. Men det er kontaktlærerens opgave at lytte til eleverne og hjælpe jer med jeres problemer. Måske kunne du også snakke med nogle af de andre elever på skolen. Hvis de opfatter tingene på samme måde som du, kunne I sammen gå til jeres forstander og snakke om det.
Hvis du vil klage over efterskolen, skal du have fat i efterskolens bestyrelse. Bestyrelsen er efterskolens øverste myndighed. Du kan ikke klage til ministeriet, fordi efterskoler er private. Du kan læse mere her på undervisningsministeriets hjemmeside: https://www.uvm.dk/Uddannelser/Anden-uddannelse-og-undervisning/Efterskoler/Spoergsmaal-og-svar
På din efterskoles hjemmeside bør der ligge en klage-vejldning, så du kan se, hvordan og hvor man klager over netop din skole. Der er sikkert også en mailadresse på bestyrelsesformanden, som du så kan skrive til.
Jeg tænker ikke, at dit projekt med at få viceforstanderen fyret er så enkelt, selvom du er virkelig vred på ham. Det vil være en god idé for dig at snakke med en voksen, som måske vil hjælpe dig. Du kunne også ringe til BørneTelefonen på 111 116 og måske fortælle hele din historie. Her vil kunne guide dig lidt mere præcist i, hvad du kan gøre.
Jeg håber virkelig du finder frem til nogen, der vil lytte til dig og hjælpe dig, så du kan få det bedre.
Mange hilsner fra BørneTelefonen.