Min Problem

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Vi håber, at du alligevel vil kunne bruge svaret.

Kære pige på 15 år

Mange tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver hertil med dit problem.

Det må være rigtigt svært for dig at føle dig bagud i alle fag. Jeg får indtryk af, at du faktisk har behov for, at nogen taler med dig om skolen. Jeg kan også se, at du faktisk har prøvet at være åben om dit behov for hjælp.

Jeg får indtryk af, at du ikke rigtig føler dig taget alvorligt; at du ikke føler dig ‘set’ i familien, hvor dine brødre tager en del plads. Det er ikke rart at føle sig ‘usynlig’ og bagud med skoleting, som man har brug for hjælp til.

Du fortæller, at dine forældre gør forskel på dig og dine brødre. At de går mere op i dem end dig og ikke hjælper dig. Jeg kan godt forstå, hvis du har lyst til at råbe højt, så de kan få øje på dine behov.  Du skriver også, at du får mere skældud, når du laver en lille fejl.

Derfor er det også så godt, at du allerede har taget fat i din lærer. Samtidig fortæller du, at din lærer svarer, at det kan hun ikke gøre noget ved.

Det er rigtigt, din lærer ikke bestemmer hjemme hos dig. Din lærer kan til gengæld hjælpe dig med at fortælle dine forældre, hvordan du oplever det derhjemme. Måske kan du tage fat i læreren én gang til? Uanset hvad, så er det godt, at din lærer nu ved lidt mere om, hvordan du har det derhjemme.

Når læreren ved, at du ikke kan få hjælp til lektierne derhjemme – så har læreren en vigtig viden om dig. Så ved de, at du en gang imellem nok har brug for lidt hjælp i timerne.

Har du andre lærere eller voksne på skolen, som du har tillid til?
I så tilfælde er det en god ide at fortælle denne voksne om, hvordan du har det.

Hvis ikke du kan komme i tanke om en anden voksen, kan du ringe til BørneTelefonen 116 111.
Her kan du sammen med en voksen tale om, hvordan du får forklaret dine forældre, hvordan du har det. Eller hjælpes til at få øje på en anden voksen i nærheden af dig, som kan lytte til dig og hjælpe dig.

Til sidst vil jeg give dig en video om at starte på en samtale, for det kan jo føles ret svært. Måske kan du få nogle ideer her: https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/

Mange hilsner

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.