Min mor.

Hej, jeg har været til psykolog et par gange

. Og jeg har snakket med en dame om min skole, da jeg har svært ved at at tage afsted om morgenen. Min mor valgte at gøre som hun sagde, så de dage jeg ikke have overskud til skole, fik jeg lidt lov til at blive hjemme. Men min mor er begyndt at køre sine egne regler, hvilket jeg bliver VIRKELIG ked af..

Jeg har virkelig svært ved at komme ud af døren. Og for eksempel, i morgen, der kan jeg allerede nu mærke hvor ondt i maven jeg har over at tage afsted i skole da vi skal fremlægge, og det kan jeg bare ikke.

Jeg forklarede min mor at jeg ville blive hjemme i morgen, men hun sagde “du skal i skole i morgen, og sådan er det.” Jeg blev virkelig ked af det der, selvom det er sådan en lille ting, så vil jeg allerhelst bare være herhjemme. Nu begynder hun at sige til mig at hun opsiger mit telefon abonnement hvis jeg ikke tager mig sammen. Jeg har bare brug for hjælp til, hvordan min mor kan indse at når jeg ikke kan komme ud af døren, så er det sådan det er.. og som hun selv forklarede mig for et par uger siden “det er ikke til diskussion hvis du vil blive hjemme, så bliver du hjemme” men nu er det helt omvendt.

Jeg græder tit over det, så det er bare virkelig svært fordi jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med det her..
Kan i /du hjælpe?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 13 år.

Mange tak for dit brev. Hvor er jeg glad for, at du har modet til at skrive herind for hjælp til den situation du står i.

Det lyder som om at du står i en situation lige nu, hvor du har et særligt behov for at blive passet på og taget hensyn til for at kunne trives og have det godt med din skole.

Det lyder også som om, at din mor til at starte med var helt enig i, at du måtte blive hjemme fra skole, hvis du kunne mærke, at du havde brug for det.

Ud fra hvad du skriver i dit brev, lader det dog til at din mor ikke er enig i det længere. Jeg kan godt forstå, at det gør dig forvirret og ked af det, at din mor i første omgang lader til at være enig, men at hun så senere har skiftet mening.

Jeg bliver nysgerrig på om du mon ved, hvordan det kan være, at hun pludselig synes du skal i skole, selvom du ikke har lyst til det?

Det er sådan at dine forældre kan bestemme, hvordan de vil opdrage dig, og hvad de syntes er bedst for dig, indtil du er 18 år. Det betyder, at de godt kan bestemme nogle ting, som du ikke er enig i, så længe de stadig passer godt på dig.

Jeg kan forestille mig, at din mor mener det bedste for dig, er at komme i skole og at det er derfor hun vil have, at du kommer det. Alligevel tænker jeg, at det er rigtig vigtigt at du og din mor får snakket ordenligt sammen om, hvordan i skal håndtere det, når du kan mærke at du ikke kan overskue skole.

Måske kunne du spørge hende, hvordan det mon kan være at hun pludselig har skiftet mening og fortælle hende, at det er svært og utrygt for dig, at du nu skal i skole, selvom i havde aftalt noget andet?

Det kunne også være en mulighed at skrive et brev til hende, hvor du fortæller, hvordan du har det med det hele. Det kan nogle gange få forældre til at tage det hele lidt mere seriøst. Måske kan du bruge vores guide: Skriv det til nogen

Til sidst tænker jeg, at det måske kunne være rart at tale lidt om det derhjemme med nogle andre? Det kunne fx. være far, bedsteforældre eller en god veninde. Du er også altid meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.