Brev
Min matematik lærer hader mig!
Hej BørneTelefonen
jeg er en dreng på tolv som har klaret sig rigtigt godt i skolen
Men da jeg så startede i 5 klasse(går i 6 nu) fik vi en ny matematik lære og siden da er jeg bare blevet dårligere og dårligere til matematik
Og jeg har det som om at min matematik lære hader mig!
Jeg er gået fra i 4 klasse at få rigtigt meget over gennemsnittet til lidt under gennemsnittet i slutningen af 5
Er der for lidt bange for at min lærer vil prøve at få mig til at gå en klasse om hvilket har gjort mig meget kedafdet.
PS er over gennemsnittet i alle andre fag hvad skal jeg gøre
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Tak for dit brev.
Jeg vil starte med at sige, at det er godt klaret af du generelt klarer dig over gennemsnittet i de fleste fag,
Du skriver, at du jo egentlig også har klaret dig godt i matematik indtil 5. klasse hvor I så fik ny matematiklærer. At det nu går dårligere i matematik skyldes det mon, at du har mistet interessen for faget grundet din nye lærer og dermed er kommet bagefter eller føler du, at du egentlig klarer dig ligeså godt som før, men ”bare” får dårligere karakterer? Ofte er det også sådan at jo højere klasse man kommer i, des sværere bliver faget.
Hvad enten det skyldes det ene eller det andet, så er det måske en idé at få en snak med din matematiklærer om hvordan du kan komme tilbage på ”sporet” og/eller du kan få et svar på hvad han/hendes begrundelse er for, at dine karakterer nu ligger lidt under gennemsnittet. Det vil også give dig en mulighed for at forbedre dem.
Jeg er lidt nysgerrig på hvorfor du tror din matematiklærer hader dig. Hvad gør han/hun overfor dig, bortset fra at dine karakterer er faldet, som skulle give dig det indtryk? Jeg ved godt at det nok vil kræve lidt mod, men måske du skal sige til din matematiklærer til fx det møde jeg har forslået ovenover, at du har fået indtrykket af, at han/hun ikke kan lide dig og at det gør dig ked af det.
Jeg tror ikke du skal være bange for at skulle gå en klasse om. Det lyder til, at du klarer dig fint ellers og nogle gange må man også accepterer, at man ikke kan klare alle fag til over gennemsnittet. En snak med din matematiklærer og dine forældre vil måske også hjælpe dig her til at få mere ro på. Du er jo også lige startet i 6. klasse, så du har muligheden for at få rettet op på den matematik-situation inden du skal i 7.klasse.
Jeg ønsker dig al held og lykke
Børnetelefonen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen
Har du eksamensangst? Få flere gode råd her
Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?
Måske du kender at nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst? Så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.
Her på siden kan du få gode råd til at få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen eller læse andre børns breve.