Brev
Min lærer er racist
Hej,
jeg går på gymnasiet.
Jeg er en mørkhåret pige. jeG ER FAKTISK 2. generations indvandre, og min lærer er meget ude efter mig.
hUN ER ik ude efter danskerne, kun os perkere. jeG SYnes det uretfærdigt.
Jeg vil gerne tale med min lærer, men hun vil bare nedgøre mig mere, og give mig en lavere karakter så det tør jeg ikke.
Hvad kan jeg gøre?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 17-årige pige
Jeg kan godt forstå din følelse af uretfærdighed. Det er bestemt heller ikke i orden, hvis din lærer er efter dig.
Din lærer skal være neutral og behandle alle godt. Desværre er det ikke alle som kan leve op til dette. Det er godt, at du nu vil tale med din lærer om det.
Men du er bange for, at din lærer vil nedgøre dig. Og give dig lavere karakter. Det forstår godt, at du kan få den følelse. Derfor kan du i første omgang gå til din studievejleder og sige det. Eller du kan gå til en lærer, du har det godt med. Ville du turde det?
Når du skal fortælle om det, du oplever  – så vær præcis! Det er bedst, hvis du kan pege på helt bestemte ting, du har oplevet som forkerte og racistiske.
Jo mere præcis du bliver – jo sværere er det at bortforklare, hvis en lærer er racistisk.
Du skriver:’ ..hun er ik ude efter danskerne…’ Når du peger på de andre i din klasse på den måde, har det mindre effekt. Derfor er det bedst at undgå at tale på den måde. Selvom det må være svært, hvis det er sådan, du føler.
Alt efter hvordan du bliver mødt af enten læreren eller din vejleder, må du beslutte, hvad dit næste skridt skal være. Du kan måske ringe til os – så kan vi tænke lidt sammen? Vi sidder klar på BørneTelefonen på 116 111.
Tør du tale med nogle af dine klassekammerater om det? Oplever de det samme? Hvis det er tilfældet, så kunne klassen måske samlet gå til læreren for at tale om det?
Der er også den mulighed, at du måske er ekstra følsom omkring din baggrund? Og at du måske skal lære at “sige pyt” og lade som ingenting – så du kan koncentrere dig om undervisningen og ikke mindst dine kammerater.
Mærk efter hvad der føles bedst for dig, og gå med det. Det er ikke alle kampe man skal kæmpe, men man skal heller ikke lade sig træde på!
Jeg håber, at du får nogle gode snakke som gør, at du vil føle dig tilpas i klasserummet. Så du kan nyde dine gymnasieår.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen