Brev
Min lærer er efter mig.
jeg startede i min klasse lidt over 1 år siden og til at starte med gik det fint men efter sommerferien fik en ny lærer som de andre hade haft før men jeg hade ikke
så jeg tænkte ikke mere over det men der kom et tidspunkt hvor jeg begyndte ikke og forstå de ting der blev forklaret og jeg er ikke typen der spørg om hjælp
men når jeg endelig gør det får jeg en endu mere indviklet forklaring eller også hade de for travlt med at små snakke med en anden lærer og jeg sag det selvfølgelig til mine forældre
så de begyndte at skrive klager til kontoret og det var der min lærer begynde at gå personligt efter mig
hun brugte altid det faktum at min lillebror ikke boet hjemme og at mine forældre ikke var særlig gode forældre og at jeg var for dum til overhovedt at gå i skole
men hver gang jeg sag det til kontoret som jeg hade fået afvide jeg skulle sag de bare at der ikke var noget og min lærer hade benægtet det
så jeg stoppet med at sige noget jeg gik og tænkte på om det bare var noget der forgik i mit hoved men jeg ved hvad jeg hørte
så jeg jo mere afslag jeg fik jo mindre løst fik jeg til at gå i skole så jeg stoppede med at møde op
også til min føselsdag inviteret jeg pigerne til fest men de ignoreret mig som om jeg ikke fandes
så mig og mine forældre har besluttet at jeg flytter skole men jeg er kommet i tvivel om det er det rigtige at flytte skole jeg ved godt det lyder underligt jeg håber vikelig i kan hjælpe mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Mange tak for dit brev. Jeg synes det er rigtig sejt, at du skriver herind. Det lyder som en dum og svær situation, du er havnet i. Jeg kan godt forstå, at det går dig på.
Du skriver, at I har besluttet, at du skal flytte skole. Men du er i tvivl om, det er det rigtige at gøre. Det er en stor beslutning. Så jeg kan godt forstå, at du kan blive i tvivl.
Det lyder som om, du helt fra starten har gjort alt du kunne!  Du har forsøgt at løse problemerne i stedet for at gøre dem værre. Desværre lyder det til, at der er nogle voksne, som ikke har været lige så gode til det som dig.
I starten har du prøvet at gå til din lærer, når du havde brug for hjælp. Da det ikke var nok, gik du til dine forældre. Det er bare helt rigtigt gjort, og super flot, at du spørger om hjælp.
Det lyder som om, at de voksne ikke har forstået hinanden? Måske har dine lærere stadig ikke helt forstået, hvad du prøver at sige?
En lærer må aldrig nogensinde sige sådan nogle ting til sine elever. Og det skal der tages hånd om på skolen. Uanset om din lærer har oplevet det anderledes eller ej.
Det er igen så flot, at du går på kontoret. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af at gå i skole. Det er svært, når der ikke sker noget. Og nu er det kommet der til, hvor du slet ikke kommer i skole.
Jeg bliver nysgerrig på, hvad din skole gør ved det? De skal nemlig hjælpe med at finde løsninger, så du kan komme tilbage i skolen.
Så gør du igen noget super sejt: du inviterer nemlig pigerne over til din fødselsdag. Du giver ikke op så nemt, du er en mega fighter. Det er så sejt.
Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om skoleskift er det rigtige, da det er en stor beslutning. På den anden side lyder det som om, at situationen er blevet så dum nu, at et skoleskift måske ville være det bedste.
I hvert fald tænker jeg, at hvis du skal tilbage på den samme skole igen, så skal skolen hjælpe med til det. Så du kommer tilbage på en ordentlig måde, hvor du kan føle dig glad, tryg og hørt.
Måske kan vi hjælpe ved at tale med dine forældre? De kan ringe på tlf: 35 55 55 57. Vi vil rigtig gerne tale med dem på ForældreTelefonen – så kan vi måske få ideer sammen til hvad I kan gøre? Måske kan du også lade dine forældre læse det, som vi har skrevet til hinanden?
Uanset hvad du vælger, er det vigtigt, at du husker, at det ikke er din skyld. Jeg kan se på dit brev, at du er en pige som er mega sej, som på ingen måde giver op nemt, en rigtig fighter, som også kan gennemskue hvad der ok og ikke ok. Bliv endelig ved med det!
Hvis du har brug for at snakke lidt mere om det, så er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen via bornetelefonen.dk eller 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen