Min lærer er efter mig.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Mange tak for dit brev. Jeg synes det er rigtig sejt, at du skriver herind. Det lyder som en dum og svær situation, du er havnet i. Jeg kan godt forstå, at det går dig på.

Du skriver, at I har besluttet, at du skal flytte skole. Men du er i tvivl om, det er det rigtige at gøre. Det er en stor beslutning. Så jeg kan godt forstå, at du kan blive i tvivl.

Det lyder som om, du helt fra starten har gjort alt du kunne!  Du har forsøgt at løse problemerne i stedet for at gøre dem værre. Desværre lyder det til, at der er nogle voksne, som ikke har været lige så gode til det som dig.

I starten har du prøvet at gå til din lærer, når du havde brug for hjælp. Da det ikke var nok, gik du til dine forældre. Det er bare helt rigtigt gjort, og super flot, at du spørger om hjælp.

Det lyder som om, at de voksne ikke har forstået hinanden? Måske har dine lærere stadig ikke helt forstået, hvad du prøver at sige?

En lærer må aldrig nogensinde sige sådan nogle ting til sine elever. Og det skal der tages hånd om på skolen. Uanset om din lærer har oplevet det anderledes eller ej.

Det er igen så flot, at du går på kontoret. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af at gå i skole. Det er svært, når der ikke sker noget. Og nu er det kommet der til, hvor du slet ikke kommer i skole.

Jeg bliver nysgerrig på, hvad din skole gør ved det? De skal nemlig hjælpe med at finde løsninger, så du kan komme tilbage i skolen.

Så gør du igen noget super sejt: du inviterer nemlig pigerne over til din fødselsdag. Du giver ikke op så nemt, du er en mega fighter. Det er så sejt.

Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om skoleskift er det rigtige, da det er en stor beslutning. På den anden side lyder det som om, at situationen er blevet så dum nu, at et skoleskift måske ville være det bedste.

I hvert fald tænker jeg, at hvis du skal tilbage på den samme skole igen, så skal skolen hjælpe med til det. Så du kommer tilbage på en ordentlig måde, hvor du kan føle dig glad, tryg og hørt.

Måske kan vi hjælpe ved at tale med dine forældre? De kan ringe på tlf: 35 55 55 57. Vi vil rigtig gerne tale med dem på ForældreTelefonen – så kan vi måske få ideer sammen til hvad I kan gøre? Måske kan du også lade dine forældre læse det, som vi har skrevet til hinanden?

Uanset hvad du vælger, er det vigtigt, at du husker, at det ikke er din skyld. Jeg kan se på dit brev, at du er en pige som er mega sej, som på ingen måde giver op nemt, en rigtig fighter, som også kan gennemskue hvad der ok og ikke ok. Bliv endelig ved med det!

Hvis du har brug for at snakke lidt mere om det, så er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen via bornetelefonen.dk eller 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.