Min lærer differentierer ikke

Hej. Jeg er en pige på 13 år, der har et problem i skolen.

Inden jeg fortæller mere om det, er der lige et par ting I skal vide:

1. Jeg omtaler min matematiklærer som ‘X’ og min dansklærer som ‘Y’i denne historie.
2. På denne skole starter mani syvende og går til og med niende.
3. Som sagt er dette en ny skole, for mit vedkommende, så jeg har ikke haft/mødt nogle af disse lærere før.

Skoleåret har været i gang i snart tre måneder. Jeg har altid været akademisk dygtig, i forhold til andre elever på min alder.

Matematik er nok det fag, som jer er aller bedst til. Det var derfor lidt træls, da jeg kom ind på denne skole. På min gamle skole fik jeg udfordrende opgaver, der var på mit niveau, mens det ikke er sådan på den nye skole.

X har intet problem med at tilpasse opgaverne, til dem der har det svært. Dog har X ikke gjort noget for at udfordre mig og andre af dem der har let ved matematik. Jeg har snakket med mine forældre og X om dette tidligere, men har så ikke forsøgt at bringe det op igen.

Jeg vil gerne give X en chance, fordi det som sagt er en ny lærer, men det bliver bare hurtigt kedeligt i X’s timer.

Y derimod er virkelig god til at udfordre mig, hvilket jeg er meget taknemmelig for. Det var lidt Y’s skyld at jeg opdagede, hvor meget jeg havde brug for differentierede opgaver. Hvis jeg ikke bliver udfordret, bliver jeg jo skoletræt, hvilket vil være træls.

Hvad skal jeg gøre ?
Hilsen pige på 13

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Hvor er det godt, at du skriver til os.

Som du skriver, så keder du dig i matematiktimerne på din nye skole. Det lyder ikke til, der helt er blevet lyttet til dit ønske om at få noget mere udfordring. Du har jo sikkert matematik flere gange om ugen, så jeg kan godt forstå det fylder hos dig, når du keder dig i flere timer om ugen.

Det er rigtig godt, at du allerede har sagt det til dine forældre og at I har fået snakket med din matematiklærer. Det viser, at du har mod og motivation til at løse problemet. Det er jo ærgerligt, at det så ikke har hjulpet.

Det lyder til, at du sådan set er glad for at gå i skole, det er dejligt. Det er også dejligt, at din dansklærer er god til at komme med udforende opgaver til dig. Selvom man er glad for at gå i skole, må man godt have lov at sige, hvis der er noget man er utilfreds med.

Det er godt, at du også lytter til dig selv. For selvom det er vigtigt, at læreren er der for dem, som måske har brug for hjælp, så må du også gerne fortælle din lærer om dine ønsker.

Mit første råd til dig, vil være at snakke med din matematiklærer igen – hvis du har lyst. Eller måske få dine forældre til at snakke med din lærer.

Du kan måske fortælle, at det fylder meget, når man ikke får opgaver, man selv synes passer til ens niveau. Det kan være din lærer synes der er en grund til, at du skal have de samme opgaver som resten af klassen. Så kan I høre, hvad han/hun måske tænker.

Jeg har også nogle andre idéer, hvis det ikke hjælper at snakke med din lærer. Du kan måske prøve selv at lære ny matematik på egen hånd. Hvis du kender nogle unge, som er lidt ældre end dig, har de måske nogle opgaver, der er sværere end dem, du får nu.

Du kan måske finde navnet på matematikbogen til 8.- og 9.-klasserne. Så kan du måske kigge i den. Det kan være, at du kan låne den på biblioteket.

Du kan også forsøge at kigge på nettet. Jeg ved, at der er nogle hjemmesider til gymnasielever, hvor man kan lære et emne blandt andet ved at se videoer og lave opgaver dertil. Måske du kan spørge din lærer om, han kender til dem og kan visse dig nogen af dem? Det kan også være, at du og dine forældre selv kan finde dem frem.

Faktisk findes der nogle skoler, med særlige tilbud til dygtige elever. Flere privatskoler har mulighed for at sende deres elever på weekend-camps i fag som matematik, dansk og engelsk. Nu er du jo sikkert glad for din nye skole, og det betyder ikke, at du skal flytte skole for at få flere udforinger. Jeg ville bare fortælle dig, at sådanne tilbud findes på nogle skoler. Du kan måske spørge din lærer om det findes på din skole?

Så hvis jeg skal opsummere mine pointer, så jeg kan godt forstå, at du savner opgaver, der passer til dit niveau. Der er flere ting, du selv kan gøre for at opsøge sværere matematik. Men først tænker jeg, at det vil være en god idé at snakke med dine forældre og din lærer endnu engang. Tror du, at du har mod på det?

Jeg ønsker dig alt det bedste. Husk, at du altid er velkommen til at skrive ind til BørneTelefonen igen eller at ringe ind på 116 111 og snakke med en voksen. Det er også anonymt og gratis.

Mange hilsner BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.