Brev
Min lærer
Hej.
Jeg går i en rigtig god skole og har en dejlig familie men jeg har haft det lidt sværdet med at koncentrer mig i skolen fordi min far fik hjerte problem min bedstefar døde og min farfar døde af at kaste blod op min mormor fik kraft og vi kan ikke sælge hendes hus nu er hun jo så død og min morfar er kommet på pleje hjem.
Jeg har mange gode venner (både piger og dreng) jeg klare mig fagligt godt i skolen men når det angår lærer har jeg en lærer der næsten altid har hader mig hun er altid sur på mig uden at jeg har gjordt noget når jeg siger hej til hende svare hun ikke og jeg har prøvet at ingorer det men det hjælper ikke (hvad skal jeg gøre)
så har jeg min billede kunsts lærer hun er begyndt at hade mig i løbet af de sidste par uger fordi jeg havde det sjovt (lavede noget) i en time så sagde hun at jeg ikke lavede noget men kun fjollede i en hel time
så nu hader både min klasse lærer mig lg min billede kunst lærer mig.
Og ikke mindst min historie lærer hader mig også fordi jeg kom til at ødelægge noget for 3 uger siden så har hun hadet mig siden og gjordt mig til grin foran min årgang.
Hvad skal jeg gøre?
Min klasselærer havde snakket med mig fordi jeg åbenbart fjollede i en time og så skulle jeg så snakke med hende igen fordi jeg ikke lavede noget og bare løb rundt og fjollede med en af mine venner (det gjorde jeg ikke)
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og jeg har ikke lyst til at komme i skole imorgen.?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Der er ikke noget at sige til, at du har haft svært ved at koncentrere dig i skolen og har haft brug for at lave lidt sjov med dine venner. Når man er rigtig ked af noget, kan det nemlig hjælpe at få tankerne lidt væk. På den måde ¨kan man få en pause fra sorgen. Mon du kan genkende det?
Det kan være rigtig svært, når nogen, man holder meget af, bliver syge eller dør. Det kan være hårdt, fordi man holder rigtig meget af dem. Men også hårdt fordi man kan se, hvordan det påvirker andre, man holder af. Det kan f.eks. være, at du har kunnet mærke på dine forældre, at de også har været meget kede af det. Og måske har de også været stressede over, at de ikke kan få solgt din mormors hus.
Når der sker så mange ting omkring én, kan det være rigtig svært at koncentrere sig og høre efter i skolen Det kan også være svært at få samlet sig om sine lektier.
Det er rigtig godt at høre, at du har nogle gode venner i skolen, og at du er god til at have det sjovt med dem. Måske har du ekstra meget brug for at hygge dig med dine venner for tiden? Det kan være, at du kan være sammen med nogle af dine klassekammerater efter skole et par gange om ugen? På den måde kan det måske blive lidt lettere at koncentrere sig i skolen, fordi man så ved, at man har en aftale senere, hvor man kan pjatte og slappe af og have det sjovt. Det kan være, dine forældre kan hjælpe med at lave aftalerne?
Det ville også være godt, hvis dine forældre kan snakke med en af dine lærere om det, der er sket i din familie. Hvis lærerne ved, at der er sket meget i din familie den seneste tid, vil de bedre kunne forstå, hvorfor du måske fjoller lidt mere, end du plejer. Samtidig kan du også nemmere gå til en af lærerne, hvis du f.eks. bliver lidt trist i løbet af skoledagen. Det ville også være rigtig godt, hvis du fik fortalt dine forældre, at det føles som om, at der er flere lærere, der ikke bryder sig om dig. Det er vigtigt, at dine forældre forstår, at det faktisk går dig så meget på, at du ikke har lyst til at tage i skole om morgenen.
Tror du, at du kan få dine forældre til at snakke med dine lærere? De kan enten bede en af dine lærere om et møde, hvor de kan snakke om de forskellige ting, eller også kan de skrive en mail til en af dine lærere.
Det kan være, at du allerede har prøvet at tale med dine forældre, men at de ikke helt har forstået, hvor meget det faktisk går dig på. Så kan du prøve at vise dem dit brev hertil og mit svar.
Du er meget velkommen til at skrive, chatte eller sende en SMS til os igen på 116 111, hvis det ikke hjælper at tale med dine forældre. Så kan vi sammen prøve at finde en anden læsning.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen