Min lærer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind til os på BørneTelefonen. Det lyder som om, du går rundt med mange ting indeni. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Først og fremmest er det dejligt at høre, at du har haft nogle gode forhold til dine lærere. Det kan være rigtigt rart at kunne snakke med sin lærer.

Og hvor er det bare modigt og sejt, at du har åbnet dig op overfor din kvindelige lærer. Det kan nemlig være enormt svært at få sagt sådan nogle svære ting som eksempelvis selvskade. Hvor er det også bare godt, at du stadig føler, at du har været glad for hende, selvom hun sagde nogle af tingene videre til dine forældre.

Du skriver, at du føler, at du har forstyrret eller irriteret hende. Men måske kunne det i stedet være sådan du følte det, når hun var nødt til at aflyse jeres aftale? Det er ikke sikkert, at hun har opfattet det sådan overhovedet. Det lyder faktisk som om, at hun meget gerne vil lytte og hun altid har tid til et kram.

Du skriver, at dine forældre har lavet nye regler. Som du slet ikke bryder dig om. De handler om, at dine lærere ikke skal involveres i dine problemer på samme måde længere. Det kan jeg virkelig godt forstå, hvis det kan føles rigtigt svært for dig.

Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med dine forældre om det? Har de fortalt, hvorfor de har lavet disse nye regler? Måske kunne I sammen snakke om, hvordan du har det med de nye regler. Hvad tænker du om det?

Du kunne sige noget i retning af, at det er svært for dig at miste den person, du snakker bedst med. Og at det har hjulpet dig meget at snakke med din lærer om ting, som kan være svære for dig at snakke med andre om. Er det mon sådan, du har det?

Du kunne snakke med dine forældre om, om du i stedet kunne tale et par gange med en psykolog? Din lærer har hjulpet dig langt hen af vejen i forhold til at snakke med dig om din selvskade og pillerne. Men måske kunne næste skridt være, at du fik hjælp af en psykolog til at tale om din selvskade?

En psykolog er nemlig uddannet til at kunne tale med dig om, hvorfor du mon af og til får lyst til at gøre skade på dig selv. De er på den måde mere rustet til at hjælpe med lidt svære emner. Såsom familie, selvskade, og andre ting. Hvis det er noget, du kunne have lyst til, så kunne det være en alternativ løsning til dig.

Indtil da kan du også undersøge LSM – Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade, hvis du har lyst. Det er en organisation, hvor du helt anonymt kan skrive/ringe/chatte til dem omkring din selvskade. De er rigtigt gode til at hjælpe og til at snakke med.

Ingen børn skal klare sig helt selv uden hjælp. Du har ret til at snakke med nogen og få den hjælp, du har behov for.

Der er meget jeg ikke ved, om dig og din familie. Ting som du har fortalt din lærer. Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at du altid kan ringe til os på 116 111, hvis du har brug for at fortælle andre, hvordan du har det derhjemme.

Jeg håber, du kunne bruge mit brev. Og at du nu ved, hvad du kan gøre herfra for at få det bedre. Du har allerede vist et kæmpestort mod ved at åbne op for din lærer, og nu for mig. Jeg håber, du vil bruge noget af det mod på at snakke med dine forældre. Og måske en psykolog.

Hvem ved, måske hvis du har en psykolog at snakke med om de svære og tunge ting, så kan du snakke med din søde lærer om alle de gode ting? Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.