Min lære kan ikke lide mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige 11 år

Tusind tak for dit brev. Hvor er du modig, at du har skrevet her ind til os.

Og hvor er det godt, at du også har fået snakket med din mor omkring, hvordan du har det i dine timer med din dansklærer. Hvordan har du det mon i de andre timer? Har du det på samme måde, eller er det oftest i din dansklærers time, at du har det sådan.

Når en lærer råber og skriger, så siger det rigtig meget om, at hun må føle sig meget presset, og det er selvfølgelig aldrig okay hverken at råbe eller at skrige af sine elever. Din lærer føler måske, at hun ikke kan styre klassen, og måske hun har en følelse af, at hun har mistet styringen af klassen.

Har du talt med dine klassekammerater omkring problemet? Du skriver, at du har talt med dine veninder, og at de også tænker, at du ikke får hjælp. Flot af dig at spørge dem.

Jeg tænker, at du, sammen med dine veninder fra klassen, skal bede om at få lov til at tale med din dansklærer. Måske du kan få en af dine veninder til at spørge for jer allesammen, når du fortæller her, at du ikke selv tør. Jeg er ret sikker på, at din lærer vil tage imod jeres forespørgsel. Når I så får lov til at tale med hende, så er det vigtigt, at I ikke angriber hende og kritiserer hende, men stille og roligt fortæller hende, hvordan I/du har det i hendes timer. At du føler dig utryg og faktisk har det sådan, at du har lyst til at flytte skole.

Hvis du finder denne mulighed alt for svær, så tænker jeg, at du skal få hjælp fra en anden lærer på skolen. På de fleste skoler har man mulighed for at kontakte en akt-lærer eller akt-pædagog. Han/hun er netop ansat til at hjælpe elever med udfordringer som dine. Hvis I har en akt.er, så lad ham/hende guide dig videre i, hvordan du får det bedre.

Jeg er ret sikker på, at du får den hjælp, du har brug for. Hvis du mod forventning ikke gør, så må du og dine kammerater prøve andre ting. Tag kontakt til os igen, så kan vi tale om, hvilke andre muligheder I har.

Faktisk er du meget stærkere, end du selv tror. Du har jo lige skrevet til os her på Børnetelefonen. Det kræver styrke og mod. Så godt gået.

At flyttet til en anden skole er sjældent den bedste løsning for ret mange. Det er meget bedre at klare problemerne, som man støder på, på den skole, hvor man går. Du fortæller også, at du har rigtig gode venner på skolen, og det skal du være rigtig glad for. Venner er meget vigtigt.

Og når du får mulighed for at få talt med din dansklærer omkring dine udfordringer, og det løses, så ved jeg, at du føler dig endnu mere stærk og endnu mere lettet,- for du klarede den her udfordring,- og du turde bede om hjælp.

Jeg tror på dig.

Mange varme hilsener fra Børnetelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.