Min IPad tager alt min tid

Jeg fik en iPad sidste år da jeg blev konfirmeret. Den er jeg rigtig glad for og den har også gjort mit liv nemmere på nogle punkter. Men jeg bruger den alt, for meget. Fx når jeg kommer hjem fra skole plejer jeg at spille på den eller se noget på netflix, facebook…

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg ellers skal lave. Jeg tvivler på at det kan være sundt at sidde stort set hver fagmedie en iPad, altså jeg spiller fodbold 2-3 gange om ugen og er nogle gange på biblioteket, men ellers laver jeg ikke så meget andet.

Jeg har overvejet at tilmelde mig “hundesitter.dk” for at få noget at lave, jeg skal bare lige have spurgt mine forældre. Jeg vil også meget gerne have et marsvin men det tror jeg ikke at jeg må pga det med at passe og alt sådan noget

Please hjælp mig! Hvad kan jeg gøre for at bruge mindre tid på min iPad ?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Det kan være svært at finde en balance i forhold til, hvor meget tid man bruger på sin Ipad. Hvis man ikke lige kan finde på noget at lave, er det nemt at gribe sin Ipad og lade sig underholde. Så mit første råd er faktisk, at du skal øve dig lidt i at "kede dig". Det lyder måske lidt fjollet og kedeligt - men det er sundt, og faktisk kan det være ret dejligt, når man først har vænnet sig til det. Find dig en god lænestol eller sofahjørne. Måske med udsigt ud i haven, hvor du kan se på træer eller fugle - alt efter din udsigt selvfølgelig :) Måske har du en telefon og et par hovedtelefoner, så du kunne lytte til lidt musik? Det kan i hvert fald hjælpe med at slappe af. Start med at prøve i 4 minutter, også giv dig selv længere tid, jo bedre du bliver til det. Du kan jo prøve det, for at se om det er noget for dig.

Sidder du mon somme tider sammen med dine veninder, når du er på Ipad'en? For det kunne jo også være en ide - at være lidt mere sammen med veninderne/vennerne for at komme lidt væk fra Ipad'en? Du kunne måske tale med dine forældre om at invitere til en tøse-aften, hvor I skulle lave hjemmelavet juice og pizzaer?

Du har jo været super god til at fortælle om dine tanker og din hverdag her i dit brev. Så jeg vil også råde dig til at fortælle dine forældre, at du mangler ideer til, hvad du kan lave, når du kommer hjem fra skole. Så har de bedre mulighed for at forstå dig, når du fx beder om et marsvin eller om at holde en tøse-aften. Du har jo også allerede tænkt på at blive hundelufter, og det kunne da være en rigtig god ide.

Held og lykke med dine planer. Jeg er sikker på, at du nok skal finde på noget spændende - og måske også få tid til at "kede dig" lidt ind i mellem :)

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.