Brev
Min fremtid
Jeg har mange sprøgsmål om mit liv.
Jeg er lige begyndt på Gym, og jeg er lidt usikker på om jeg har valgt den rigtige linje.
Har samfundsfag A, engelsk A og matematik B.
Jeg har tænkt meget over hvilken linje, jeg skulle vælge, og synes den lød som om den ville passe mig bedst, og hvad jeg gerne vil i fremtiden.
Jeg har store drømme i livet og kan ikke vente med at komme igang.
Men mit problem er at jeg er bange for at fejle, og bange for hvad andre tror om mig.
Jeg er meget genert over for andre jeg ikke kender,
og jeg en ret indelukket person,
og det går ikke så godt på gymnasiet indtil videre, fordi jeg føler folk ignorer mig.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 Tak for dit brev – hvor er det stærkt, at du har mod på at skrive ind til brevkassen. Jeg håber mit brev kan hjælpe dig. Jeg læser dit brev som, at du har tre ting der fylder meget for dig i dit liv lige nu:1. Du er usikker på om du har valgt den rigtige linje2. Du er bange for at fejle og hvad andre tænker 3. Du oplever at blive ignoreret på gymnasiet Det håber jeg er rigtigt forstået? Jeg vil forsøge at svare på de tre ting.1. Jeg kan godt forstå, at du er usikker på om du har valgt den rigtige linje - det kan være rigtigt svært! Det lyder som om det er noget du har sat dig godt ind i inden du startede og på det tidspunk lød det som om det var det der passede bedst for dig. Det fortæller mig, at du er meget grundig og du har store ambitioner for dig og dit liv. Jeg bliver nysgerrig på, hvad der mon har ændret sig siden du bliver usikker? Måske det hænger sammen med, at være bange for at fejle? Jeg kan forstille mig at starte på gymnasiet er meget anderledes end at gå i folkeskole? Det ser ud som om, at du har nogle fag, som ligger på højt niveau og jeg tænker at det kræver nogle kræfter at vende sig til disse forandringer og det højre niveau. Jeg kan desværre ikke svare dig på om du har valgt den rigtige linje, men jeg tænker, at der er en studievejleder på din skole som kan hjælpe dig med at finde ud af det. Hvis du har mod på at tage kontakt til en studievejleder kan du henvende dig på skolens kontor eller tale med en lærer du er tryg ved, som kan skabe en kontakt mellem dig og studievejlederen. På de fleste gymnasier er det første halvår rimelig ens på alle linjer, så tænker det godt kan lade sig gøre, du skifter linje, hvis du kommer frem til, det er det bedste for dig. Der er andre, der går med samme tanker som dig, og det er helt ok at blive i tvivl og mærke efter. Håber du får en god snak med din studievejleder, så du bliver på den linje du har valgt, eller får valgt en anden, så din gymnasietid, forhåbentlig kan blive god.2. Når jeg læser dit brev får jeg et billede af, at du er en pige som ved, hvad du vil og hvad du gerne vi have ud af dit liv. Det ser jeg når du skriver, at du har store drømme, ved hvad du vil i din fremtid og ikke kan vente med at komme i gang. Det fortæller mig, at du er målrettet, ambitiøs og kan mærke dig selv. Det er nogle utrolig gode egenskaber at have og det kan du godt være stolt af!  Omvendt kan det også betyde, at der er rigtigt meget på spil og jeg tænker, at det måske er derfor du oplever at være bange for at fejle og hvad andre tænker om dig? Netop fordi det betyder så meget for dig fx at have valgt de rigtige fag og den rigtige linje. Jeg bliver nysgerrig på, hvad der sker når det at blive bange for at fejle og bange for, hvad andre tænker angriber dig og dine tanker? Hvor er du henne? Er det morgen eller aften? Er der mennesker omkring dig og hvis der er, hvad gør de og hvad laver de så? Hvad gør du? Grunden til, at jeg bliver nysgerrig er, at jeg tænker, at det fylder meget for dig, men har du overvejet om det fylder lige meget hele tiden? Er der mon situationer, hvor du har ”helle”? Og hvad sker der når du har ”helle” hvor er du henne og hvem er du sammen med? Hvis du er eller bliver bevist om, hvornår og hvad der sker omkring dig når det fylder meget og ikke så meget kunne det være, at det kan hjælpe dig til at finde ud af, hvad der sker og hvorfor det påvirker dig når de opstår i dine tanker – giver det mon mening? 3. Det er ikke rart at have en følelse af at blive ignoreret - det må værre rigtigt hårdt at opleve starten på gymnasiet på den måde. Det er på ingen måder okay at blive ignoreret! Det kan være svært at lære nye mennesker at kende, ikke kun for dig, men også for mange andre. Det er en stor omvæltning for mange at gå fra folkeskolen til gymnasiet specielt hvis genertheden fylder. Jeg tænker på om der måske også er andre fra din klasse der oplever det samme – er det noget i har talt om på skolen? Jeg er i tvivl om du har talt med nogle om alt det der forgår i dit liv lige nu? Dine forældre, en lærer eller en veninde måske fra din folkeskole som også oplever alle de nye ting? Hvis du har en at tale med det om, kan det være, at de kan fortælle dig, hvad de oplever og hvordan de rummer alle de nye forandringer. En mulighed kan være, hvis du har mod på det, at tale med din studiegruppe om det, hvis du har sådan en eller en siddemakker - på den måde kan du gå foran og åbne op for et emne som rør sig hos jer alle – det at det er nyt og anderledes både socialt, men også fagligt – hvad tænker du om det? Ved at du har skrevet ind til brevkassen har du allerede vist at du er modig, at du har turdet fortælle, hvordan du har det, mon du også har mod på at tale med dine forældre eller en lærer? Det er en læres opgave at sørge for, at alle er glade for at komme i skole, jeg gætter derfor på at lærerne måske ikke ved, hvad der forgår – at der er nogle som ignorerer andre og nogle som ikke har det godt. Hvis det er svært at åbne op for, er en mulighed at vise dem dit brev og mit svar, det ved jeg fra andre børn og unge kan hjælpe dem til at få fortalt ting der ellers kan være svære at tale om. På gymnasiet er der forskellige sociale arrangementer, hvor man kan styrke det sociale og fællesskabet, det kan være til en fest eller at være med i et udvalg, eller måske melde sig til nogle af de mere kreative valgfag, som fx musik eller musical, det kan ofte være en måde at komme lidt tættere på hinanden, hvad tænker du mon om den ide?Jeg håber mit svar har hjulpet dig videre, hvis ikke så er du altid velkommen til at ringe, chatte eller sms ind til børnetelefonen på 116111 Mange ønsker og hilsner fra Børnetelefonen