Brev
Min chef stresser mig
Hej, jeg håber i vil hjælpe mig lidt..
Jeg er en pige på 17 år, som føler sig lidt stresset over min chef..
Jeg er ved at tage en uddannelse, og har fået en lærerplads, som er virkelig skønt! – Men min chef stresser mig desvære! Min chef er også min svigerfar, og han regner med, at når man er i familie, vil man gøre mere end hvad man gør sædvanligt…
Jeg arbejder 11 – 12 timer næsten hver dag, og det er virkelig hårdt for mig! –
Sidste år, fik jeg kun 2 ugers ferie, og så fik jeg lige lov til at holde fri EN dag pga. jeg havde feber…
Men nu er jeg startet i skole igen i 4 uger, hvor jeg skal ud og arbejde igen efter…
Men her d. 18/1 ringede han og sagde til mig “Hej, jeg kan se du ikke har været i skole igår, hvorfor har du ikke det?” hvor jeg så svarede, at det turde jeg ikke, når der er så meget sne udenfor, jeg er skrækslagen for at køre i sne.. Han svarede at det der ikke noget at gøre ved, jeg for løn for det, så jeg har bare af at komme afsted! (altså han skældte mig ud..) jeg svarede lavt hvor jeg bare svarede ja, til næsten af det hele… Men han sagde jeg skulle tage afsted, så må jeg så bare stå tidligere op! –
Og jeg står op klokken 5.45 for at kunne nå den bus jeg skal med… men her på mandag, ænder det nok med at jeg må gå endten 3 km i virkelig meget sne, eller måske 8 km, hvis jeg ikke kan komme over til min kæreste at sove… – Hvad gør jeg dog??
Han stresser mig så meget!
Min mor har sagt at han ikke kan være det bekendt, forjeg har kun haft to sygedage, plus jeg mangler at få 1 uges ferie… Alting køre i mit hoved…
Tak hvis i vil hjælpe og give råd!
Knus fra stressede mig…
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 Godt klaret, at du i en stresset hverdag alligevel har tid og overskud til at tænke på hvad der er rimeligt og hvad der ikke er rimeligt! Men for at du kan fortsætte med at have overskud til at passe på dig selv, lyder det som om, der skal tages fat om dine arbejdsvilkår. Der er nemlig helt skarpe regler for hvor meget man må arbejde, på hvilke tidspunkter, hvor meget ferie man har ret til og der er også regler for din arbejdsgivers rolle, hvad enten du er ansat som elev eller udlært. I dit tilfælde er der bare en ekstra "krølle" på problematikken, nemlig, at din arbejdsgiver er din svigerfar. Det lyder som om han har lidt svært ved at skille arbejdsliv fra familieliv. Derfor kan det være ekstra vigtigt, at du får hjælp udefra til at tale med ham og få dine arbejdsforhold bragt i orden. Din hjælper kan være en studievejleder fra din skole eller en konsulent fra den fagforening, der repræsenterer dit fag, men jeg ved jo ikke om du er medlem af en fagforening? Jeg kan godt se, at det er rigtig surt, at skulle ekstra tidligt op, når det er snevejr, men desværre er det nok et vilkår vi må leve med her i Norden. På mange arbejdspladser er der faste mødetider, og arbejdsgiverne forventer at man møder til tiden – også når det er dårligt vejr. Selvfølgelig kan man blive forsinket pga. vejret. Så er det god skik at ringe og fortælle at man bliver forsinket. Men udeblivelse pga. vejret vil som regel resultere i at man må bruge en feriedag, og det skal altså være ret slemt for at en arbejdsgiver accepterer at man bare bliver væk. Men det ved du nok godt allerede. Jeg ved ikke hvordan aftalerne omkring afbud og sygemeldinger er, når man er i lære, men det vil studievejlederen kunne hjælpe dig med.Hvis du har lyst er du også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen ( som også er for unge) på 116 111 og snakke med en rådgiver om det. Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen