Brev
Min bedsteveninde
Hej:))
Jeg har en rigtig god veninde. Vi har været bedste veninder i cirka 13 år. Vi går begge i 7. klasse. Men ikke på samme skole. Fra 0. klasse og til slut 4. klasse har vi gået i klasse sammen. I starten af 5. klasse skiftede jeg skole.
Vi er stadig sammen men det kan nogle gange være svært at finde en dag hvor vi begge kan osv. Men vi skriver rigtig meget sammen.
Hun har det rigtigt svært. Hun har sagt at hun har det rigtigt svært på hendes skole og hun ikke er sammen med nogen i frikvartererne.
Hun siger også at hun ikke føler at lærerne og i det hele taget de voksne ikke vil hjælpe hende.
Hun siger hun har selvmordstanker og hun har også sagt nogle ting som hun siger jeg ikke må sige til nogen. Jeg tror hun har det rigtigt hårdt.
Jeg er selvfølgelig rigtig bekymret og ked af at hun har det svært. Men jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre for at hjælpe hende. Altså jeg prøver at hjælpe hende når vi skriver sammen men jeg føler ikke at det hjælper lige så meget nogle gange.
Derfor er mit spørgsmål hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende bedst muligt?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er du bare en god veninde sådan som du har omsorg for din veninde. Det er så godt når vi som mennesker har evnen til at være opmærksomme på, hvordan andre har det.
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for din veninde. For hun lyder ikke til at have det så godt. Du har selv skrevet herind til BørneTelefonen. Måske kunne du opfordre din veninde til at gøre det samme? Hun kan enten skrive eller ringe til os. Der sidder mange søde voksne parat til at tale med din veninde om, hvordan hun har det.
Det er vigtigt, at din veninde får talt med en voksen, så hun kan få den hjælp, hun har brug for. Men det er også vigtigt for dig, at der er en voksen, der hjælper din veninde. For det er et stort ansvar at gå rundt og vide, at ens veninde har det skidt. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en ide, hvis du talte med din mor eller far om, hvordan du har det med det, din veninde fortæller dig.
Sammen kunne I måske kontakte din venindes forældre og fortælle, at I er bekymrede for hende. Måske er de slet ikke klar over, hvor svært hun har det? Da du og dine forældre også kender din venindes skole ( det er jo din gamle skolen, ikke?) er der måske også en voksen derfra, I kan tale med?
Du skriver, at din veninde har fortalt dig noget, som du ikke må sige videre. Men måske er det så alvorligt, at du bliver nødt til at gøre det? Selvom hun siger, du ikke må. Nogle gange er den bedste hjælp, man kan give sin veninde faktisk at bryde tavsheden om det, der er en hemmelighed. For kun på den måde, kan din veninde få den hjælp, hun har brug for.
Du er meget velkommen til at ringe til os eller skrive igen, hvis du gerne vil tale mere. Dine forældre er også velkomne til at ringe på ForældreTelefonen på 35 55 55 57, hvis de gerne vil vide, hvordan de bedste hjælper din veninde og dig.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen