mig selv

hejsa
jeg er 12 år og går i skole når jeg kommen i skole så har jeg det fint men når vi skal have engels så får jeg det dårlig og bliver nervøs og får det dårlig og så begynder mine øjne at gå i vand .. er det normalt

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev, hvor du skriver om dine oplevelser i skolen, når du skal have engelsk. Jeg kan forstå, at du ellers har det godt med at gå i skole, og at du kun får det dårligt, når du skal have engelsk..?

Jeg tænker, det virker som om, du er nervøs for det fag? Føler du mon, at du skal præstere meget i engelsktimerne? Hvordan har du det med din engelsklærer? Er du tryg ved ham / hende? Hvis du kan tale med din engelsklærer om, hvordan du har det med undervisningen, så ville det nok være en god ide. Tror du, du ville kunne det?

Ellers så tænker jeg, at du kunne tale en lærer, du er tryg ved og på den måde få gjort noget ved dine oplevelser og problemer med engelsk undervisningen. Du kunne måske også tale med dine forældre om, hvordan du oplever engelsk timerne? Så kunne I måske sammen tale med din lærer?

Hvis du snart skal til skole-hjem samtale, så var det måske der, du skulle bringe det op? Hvis du synes, det er for svært at tale om, så kunne du måske vise dine forældre eller din lærer dit brev og mit svar, og så kunne I tale ud fra det? Jeg tænker, det er vigtigt, at du får hjælp til at få det bedre i engelsktimerne, for du lærer nok ikke megen engelsk, hvis du er nervøs og bekymret for og i timerne.

Held og lykke fra BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.