Brev
Mig I Skolen og mit liv
Kære brevkasse
Jeg er en pige på 12 år og snart 13 år og lige siden 0 klasse er jeg blevet drillet af en dreng og jeg nævner ikke navne. I 2 klasse satte han sig på min ryg og var ved at ødelægge den.
Ny skal jeg skifte skole til en skole i (…..) hvor jeg skal spille fodbold. Ja nu er der så kommet en ny dreng ind i min klasse som har gjord der være for mig og nogle piger fra min klasse. Han har beskyld mig for alt muligt og så den anden havde sagt det til ham de nye at jeg havde sagt at han ikke passede ind i klassen,, men det havde jeg ikke men han tror ikke på mig så det er lidt svært at sige det til ham hvis han ikke tror på mig. Han har kaldt mig alt muligt som er pisse irriterende.
Kærlig Hilsen en pige fra (…) på 12 snart 13 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det lyder som om, du er rigtig frustreret og ked af det. Det kan jeg godt forstå. Alle har brug for at have det godt i sin klasse, og ingen skal finde sig i at blive mobbet.
Det lyder rigtig ubehageligt, det du har været udsat for. Først og fremmest skal du vide, at det ikke er dig, der er noget galt med – men det fællesskab, som du er en del af, der ikke fungerer, som det skal. Du er god, som du er.
Det er ikke okay at beskylde nogen for noget, de ikke har gjort eller sagt. Eller kalde hinanden grimme ting. Derfor er det rigtig godt, du siger stop. Og jeg forstår godt, du har brug for at få forklaret ham den nye, at du ikke har sagt, at han ikke passede ind i klassen.
Kunne det være en idé at prøve at snakke med ham den nye dreng igen? Du kan måske trække ham til side i et frikvarter. Fortælle ham, at du altså ikke har sagt, at han ikke passede ind. Og samtidig også få fortalt ham, at han skal stoppe med at beskylde dig for ting.
Jeg tænker også, det er vigtigt, du får fortalt om mobningen til en voksen, som du føler dig tryg ved. Også selvom du allerede har gjort det. Det kan f.eks. være dine forældre eller en lærer på skolen. Hvis du fortæller det til din lærer på skolen, har han/hun pligt til at hjælpe dig.
Du skriver også, at du faktisk er på vej til at skulle flytte skole. Det tænker jeg, måske bliver rigtig rart for dig. Så har du muligheden for at starte på en frisk og få din gamle klasse lidt på afstand.
Det kan måske også hjælpe dig at besøge vores hjemmeside, hvor du kan få råd eller læse breve fra andre børn, der oplever eller har oplevet at blive mobbet. Du kan komme direkte derind, hvis du bruger det her link: Mobning.
Ved at skrive herind, har du allerede vist stor styrke. Den styrke håber jeg, du kan bruge til at få talt med en voksen om mobningen. Husk på, at mobning aldrig er okay, og at det aldrig kan blive din skyld, at du bliver mobbet.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen