Brev
Matematik.
Jeg har et problem og jeg er seriøst fuldstændig desperat efter hjælp.
Siden jeg startede i skole har faget matematik altid irriteret mig, og jeg har altid været lidt bagud. Jeg gik til ekstra undervisning i fjerde-femte klasse, men nu går jeg i ottende og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Min klasse har været total uheldig, da vi har skiftet lærere utallige gange. I syvende fik vi en matematiklærer som jeg blev rigtig glad for. Hun gik så på barsel, så vi fik en vikar og hende blev jeg også rigtig glad for. Hun havde på en måde tid til at hjælpe os alle sammen.
Et år senere og nu går jeg i ottende, og vi har igen fået en ny lærer. Hvorfor vi ikke fik hende som gik på barsel ved jeg ikke, men nu hænger jeg på vores nye matematiklærer indtil jeg går ud af skolen. Hun kan bare ikke undervise, og jeg syntes bare ikke hun gøre det specielt godt.
Når jeg skal igang med en opgave er det altid ni ud af ti gange jeg kan lave det uden hjælp, så når jeg så siger til hende at jeg har brug for hjælp bliver hun på en måde helt stresset. For på samme tid er der fem andre elever som også har brug for hjælp, og jeg tror ikke hun kan styre det. Så hun hjælper mig f.eks. med opgave 1 regnestykket a) og det tager hende tyve sekunder, hvor hun så forsvinder hen til de andre. Jeg sidder så stadig og har brug for hjælp godt nok er jeg så bare nået til b), men det gør jo ikke noget forskel?
Matematik og mig er ligesom to mennesker fra to forskellige lande, som snakker to forskellige sprog, som tænker på to forskellige måder.
Efter niende kunne jeg godt tænke mig at komme på gymnasiet, og få folkeskolen overstået så jeg kan kommer videre. Men når jeg ikke kan matematikken så hænger jeg fast og kan ikke komme videre.
Når jeg laver mine matematik lektier begynder jeg at græde, og føle mig som en total fiasko. Og jeg kan slet ikke have det. – Jeg vil bare gerne kunne lave matematik uden at frygte det, eller blive bange, eller gå i panik.
Så altså hvordan fjerner jeg den frygt jeg får når jeg laver matematik? – og hvordan kan jeg blive bedre til det? – og hvordan kan jeg gøre sådan at jeg ikke bliver afhængig af min lærer?
Hilsen M.
beklager for stavefejl.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du meget klart udtrykker, hvordan du har det med matematik – du og matematikken taler 2 forskellige sprog, og I tænker på 2 forskellige måder. Det er godt tænkt, at det er sådan for dig. Det er måske ingen trøst for dig, men der er desværre en del, der har det som dig. Selv om man klarer sig godt i andre fag, oplever nogle mennesker, at det er meget svært at forstå matematikken. Og hvis man ikke forstår den, kan man heller ikke blive rigtig god til den. Det er rigtig godt, at du ikke har opgivet, men at du prøver at få hjælp til at komme videre. Der kan nemlig ske det, at jo længere man går med frygten for ikke at kunne klare det, jo værre kan det blive. Man har fundet ud af, at alle kan lære at blive bedre til at forstå matematik, men når man har det som du, er der brug for mere tid og tit også andre måder at lære på. Mange forstår matematikken bedre, hvis forklaringen f.eks. tager udgangspunkt i konkrete ting. Det kender du måske fra dig selv? Det er rigtig ærgerligt for dig, at du oplever, at din nuværende matematiklærer ikke har tid til dig, for som sagt er ekstra tid noget af det, der er vigtigt. Men det lyder, som om der er andre i klassen, der heller ikke synes, de får den hjælp de har brug for, så måske skulle I snakke med jeres matematiklærer om jeres oplevelse? De fleste lærere vil gerne høre på eleverne og gøre deres undervisning bedre, hvis de kan, og alle lærere vil gerne have, at eleverne lærer noget. Så mit råd til dig er, at du i første omgang skal snakke med nogle af dine klassekammerater om jeres problemer og derefter snakke med jeres matematiklærer om, hvad der skal til, for at I bliver mere tilfredse med undervisningen. Du kan selvfølgelig også vælge selv at gå til din matematiklærer evt. sammen med dine forældre. Men under alle omstændigheder synes jeg, det er vigtigt, at din matematiklærer får at vide, hvordan du har det, så hun kan gøre sin undervisning bedre egnet også til dig. En anden mulighed er, at du spørger dine forældre, om du kan få noget privat ekstraundervisning i matematik. Så får du nemlig den ekstra tid, du har brug for, og mulighed for at spørge indtil du synes, du har forstået det. Måske kender I en gymnasieelev, der vil hjælpe dig videre? Du går lige nu og frygter, at du ikke kan komme i gymnasiet, når du har problemer med matematik. Det mener jeg godt, du kan, men jeg synes, at du skal undersøge det ved at spørge din klasselærer. Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen