Brev

Matematik.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du meget klart udtrykker, hvordan du har det med matematik – du og matematikken taler 2 forskellige sprog, og I tænker på 2 forskellige måder. Det er godt tænkt, at det er sådan for dig. Det er måske ingen trøst for dig, men der er desværre en del, der har det som dig. Selv om man klarer sig godt i andre fag, oplever nogle mennesker, at det er meget svært at forstå matematikken. Og hvis man ikke forstår den, kan man heller ikke blive rigtig god til den. Det er rigtig godt, at du ikke har opgivet, men at du prøver at få hjælp til at komme videre. Der kan nemlig ske det, at jo længere man går med frygten for ikke at kunne klare det, jo værre kan det blive. Man har fundet ud af, at alle kan lære at blive bedre til at forstå matematik, men når man har det som du, er der brug for mere tid og tit også andre måder at lære på. Mange forstår matematikken bedre, hvis forklaringen f.eks. tager udgangspunkt i konkrete ting. Det kender du måske fra dig selv? Det er rigtig ærgerligt for dig, at du oplever, at din nuværende matematiklærer ikke har tid til dig, for som sagt er ekstra tid noget af det, der er vigtigt. Men det lyder, som om der er andre i klassen, der heller ikke synes, de får den hjælp de har brug for, så måske skulle I snakke med jeres matematiklærer om jeres oplevelse? De fleste lærere vil gerne høre på eleverne og gøre deres undervisning bedre, hvis de kan, og alle lærere vil gerne have, at eleverne lærer noget. Så mit råd til dig er, at du i første omgang skal snakke med nogle af dine klassekammerater om jeres problemer og derefter snakke med jeres matematiklærer om, hvad der skal til, for at I bliver mere tilfredse med undervisningen. Du kan selvfølgelig også vælge selv at gå til din matematiklærer evt. sammen med dine forældre. Men under alle omstændigheder synes jeg, det er vigtigt, at din matematiklærer får at vide, hvordan du har det, så hun kan gøre sin undervisning bedre egnet også til dig. En anden mulighed er, at du spørger dine forældre, om du kan få noget privat ekstraundervisning i matematik. Så får du nemlig den ekstra tid, du har brug for, og mulighed for at spørge indtil du synes, du har forstået det. Måske kender I en gymnasieelev, der vil hjælpe dig videre? Du går lige nu og frygter, at du ikke kan komme i gymnasiet, når du har problemer med matematik. Det mener jeg godt, du kan, men jeg synes, at du skal undersøge det ved at spørge din klasselærer. Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

 

Måske du kender at nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst? Så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

 

Her på siden kan du få gode råd til at få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen eller læse andre børns breve.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat