Brev
Matematik
Hej børnebrevkasse.
Jeg er virkelig dårlig til regning. Jeg får dårlige karekterer i skolen, jeg kan ikke klokken og jeg kan ikke engang læse de store tal. Tilgængæld er jeg dygtig til problemregning og de sproglige fag. Jeg har læst om talblindhed på nettet og tror det er det jeg er – for jeg har alle symptomerne på det, men min familie siger at jeg bare skal tage mig sammen. Min lærer er ikke ret flink.
Hvad kan jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år.
Tusind tak for dit brev. På din beskrivelse lyder det som om, du kan have ret i, at du godt kan være talblind. Desværre er det ikke noget, jeg kan give dig endeligt svar på i det her brev, for der skal en skolepsykologundersøgelse til. En skolepsykolog kan lave en test, der undersøger din måde at lære på, og ud fra den test og samtaler med dig og din lærer, kan det afgøres, om du er talblind.
Hvis du skal have hjælp, er det derfor vigtigt, at du, din lærer og dine forældre kontakter skolepsykologen og beder om at får det undersøgt.
Er du talblind, kan der gøres mange ting for at hjælpe dig til lettere at kunne lære og forstå matematik, men det tænker jeg, at psykologen og din lærer kan hjælpe med. Der er også mange ideer til det på nettet, som du måske allerede selv har set, hvis du har læst lidt om det?
Det lyder som om, det også er vigtigt for dig, at din familie og din lærer kommer til at forstå, at det er svært for dig... Måske du kan vise dem, det brev du har skrevet til os og vores svar, så kan det være, de kan se, at det betyder meget for dig, og at du meget gerne vil have noget hjælp?
Virker det ikke, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller logge på UngeChatten og få flere gode råd af rådgiverne her til, hvordan du kan tale med din familie og din lærer?
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen