Brev
Mangler selvtillid i skolen.
Hej BørneBrevkassen.
Jeg er en pige på 14 år. Jeg går i 8. klasse, og jeg er lykkelig for at gå i skole. Jeg elsker at lære, og jeg får meget ros, både af lærere, men også af elever for min indsats. Jeg har altid haft et indtryk af at jeg kunne reflektere og tænke anderledes end mine klassekammerater i skolearbejdsopgaver.
Hvis vi læser en tekst, så tænker jeg den altid anderledes end mine klassekammerater. Jeg har altid fået at vide at jeg er dygtig. Jeg ligger i toppen i klassen. Det siger mine lærere, og det skal jeg lytte på. Min lærer er ikke i tvivl om at jeg skal på gymnasiet, om godt og vel halvandet år. Det er da dejligt!
Men efter jeg startede i 8. klasse, begyndte et også længerevarende problem for mig. Min selvtillid er blevet mindre, efter at vi er begyndt at få karakterer for stile, afleveringer, fremlæggelser osv. kortsagt. Nok ikke på grund af karakterene, men mest på grund af det pres der selvfølgelig også følger med. Et pres jeg sagtens kan acceptere, arbejde med og tolerere.
Men hvis jeg misforstår noget, laver en opgave forkert eller noget i den retning, så styrter hele min verden sammen. Så kommer spørgsmål op i mig, som: Er jeg nu også god nok til det fag her? Er jeg egentlig dum? Er jeg ikke længere den bedste i klassen? Det er spørgsmål jeg tumler med, og bliver rigtig såret over. Specielt, hvis en klassekammerat kommenterer på min udførelse af diverse arbejdsopgaver i skolen.
Jeg har fået at vide, at jeg var “dum” til matematik, da jeg læste og forstod en opgave forkert. Det kan vel ske for alle, eller kan det? Sådan tænkte jeg OGSÅ bagefter.. Jeg er så bange for at blive dømt udfra mine fejl i mit skolearbejde. Vi kan jo alle begå fejl, og det er menneskeligt. Jeg er bange for at blive stemplet som “hende den dumme, der er rimelig dårlig til xxxx”. Det er sgu bare ikke rart mere.
Det er simpelthen det største problem for mig. Mit ønske er, at acceptere at jeg kan tage fejl, men også at andre kan det. For hvis jeg kunne, så ville jeg fortælle alle mine nære om dette brev og dets indhold, så de bare kan forstå mig. Mit ønske er, at tænke/reflektere anderledes over, når man måske ikke lige får drømme-karakteren, eller misforstår noget. At jeg lærer at acceptere det, og ikke blive så ked af det over en lille ting. Det er mit største ønske lige nu.
Trods at nogle af mine klassekammerater har det med at give mig dårlig selvtillid, og det er bare ikke fedt. Jeg ønsker SELV at kunne løse dette problem, uden at skal snakke med en lærer, ven/veninde eller andre. Jeg føler det er bedst, hvis jeg selv klarer dette inde i mig selv. Med venlig hilsen en tvivlsom pige med et stort ønske.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Du fortæller om din oplevelse med at gå i skole, og at du nogen gange kan blive usikker på, om du er god nok til fagene, selvom du ligger i toppen i klassen og får meget ros fra lærerne.
Jeg forstår godt, at karakterer kan virke som et pres. Det er noget andet at få et tal end at få at vide, at det man har lavet er godt. Jeg tror, at de fleste mennesker ikke bryder sig om at blive vurderet, heller ikke selvom de er gode, til det de gør.
Du fortæller, at du er god til at reflektere, og det vil jeg give dig meget ret i. Jeg tænker at dine tanker om, hvordan du godt kunne tænke dig, at du kunne forholde dig til tingene sidst i brevet, er meget modne, og de fortæller mig, at du egentlig allerede godt selv ved noget om, hvordan du kan ændre din tankegang.
Du skriver: "mit ønske er, at jeg kan lære at acceptere, at jeg kan tage fejl, og at det er ok at tage fejl". Jeg synes, at det er rigtig godt formuleret og tænkt....For ja, det er jo fuldstændig rigtigt: Alle mennesker tager fejl og kommer til at sige noget forkert indimellem. Selv de klogeste voksne gør det. Det hører med til at være menneske. Hvis man kan lære at sige pyt og grine lidt af sig selv, så bliver alting meget lettere.
Du kunne måske tænke lidt over, om det er en mulighed for dig at prøve at sige "pyt med det" næste gang, du kommer til at sige noget forkert..? Det lyder meget enkelt, og det er det jo også. Måske skulle du prøve det..?
Når det er sagt, så ved jeg også, at det er helt almindeligt for teenagere at blive ramt af usikkerhed og manglende selvtillid indimellem. Det tror jeg faktisk ikke, at nogen teenagere er helt fri for. Den bedste kur mod manglende selvtillid er at blive opmærksom på alt det, der kan være med til at styrke selvtilliden. Du har jo allerede fortalt om flere ting, du er god til...
Selvværd handler om at føle sig værdifuld, som den man er, ikke på grund af noget man er god til men fordi, at man er, den man er. Og det er vi jo allesammen...værdifulde i os selv, uanset hvad vi er gode til.
Du skriver, at du ikke har lyst til at involvere andre i dine tanker... Det kan ellers være en god ting at snakke med andre om, hvordan de ser ens positive sider, alt det man rummer. Men du kan også skrive det til dig selv, eller sige det til dig selv foran spejlet... gøre det til en daglig lille øvelse, at du fortæller dig selv, at du er god, som den du er.
Jeg håber at dette kan hjælpe dig lidt videre. Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 hvis du har lyst til at tale med en rådgiver eller at logge på UngeChatten.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen