Mangler selvtillid i skolen.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14
Tak for dit brev. Du fortæller om din oplevelse med at gå i skole, og at du nogen gange kan blive usikker på, om du er god nok til fagene, selvom du ligger i toppen i klassen og får meget ros fra lærerne.

Jeg forstår godt, at karakterer kan virke som et pres. Det er noget andet at få et tal end at få at vide, at det man har lavet er godt. Jeg tror, at de fleste mennesker ikke bryder sig om at blive vurderet, heller ikke selvom de er gode, til det de gør.
Du fortæller, at du er god til at reflektere, og det vil jeg give dig meget ret i. Jeg tænker at dine tanker om, hvordan du godt kunne tænke dig, at du kunne forholde dig til tingene sidst i brevet, er meget modne, og de fortæller mig, at du egentlig allerede godt selv ved noget om, hvordan du kan ændre din tankegang.
Du skriver: "mit ønske er, at jeg kan lære at acceptere, at jeg kan tage fejl, og at det er ok at tage fejl". Jeg synes, at det er rigtig godt formuleret og tænkt....For ja, det er jo fuldstændig rigtigt: Alle mennesker tager fejl og kommer til at sige noget forkert indimellem. Selv de klogeste voksne gør det. Det hører med til at være menneske. Hvis man kan lære at sige pyt og grine lidt af sig selv, så bliver alting meget lettere.
Du kunne måske tænke lidt over, om det er en mulighed for dig at prøve at sige "pyt med det" næste gang, du kommer til at sige noget forkert..? Det lyder meget enkelt, og det er det jo også. Måske skulle du prøve det..?
Når det er sagt, så ved jeg også, at det er helt almindeligt for teenagere at blive ramt af usikkerhed og manglende selvtillid indimellem. Det tror jeg faktisk ikke, at nogen teenagere er helt fri for. Den bedste kur mod manglende selvtillid er at blive opmærksom på alt det, der kan være med til at styrke selvtilliden. Du har jo allerede fortalt om flere ting, du er god til...
Selvværd handler om at føle sig værdifuld, som den man er, ikke på grund af noget man er god til men fordi, at man er, den man er. Og det er vi jo allesammen...værdifulde i os selv, uanset hvad vi er gode til.

Du skriver, at du ikke har lyst til at involvere andre i dine tanker... Det kan ellers være en god ting at snakke med andre om, hvordan de ser ens positive sider, alt det man rummer. Men du kan også skrive det til dig selv, eller sige det til dig selv foran spejlet... gøre det til en daglig lille øvelse, at du fortæller dig selv, at du er god, som den du er.
Jeg håber at dette kan hjælpe dig lidt videre. Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 hvis du har lyst til at tale med en rådgiver eller at logge på UngeChatten.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.