Brev
Mærkelig lære
Hej
jeg har brug for hjælp
min lære behandler os som 1 klasser og han kigger på vores bryster og røv
han havde også stivert imens han snakkede med en af mine klasse kammerater og der special behandling
Hvad skal jeg gøre ?
Er det normalt
PS vi går i 6 klasse
Vh pige der er lidt bange
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Tak for dit brev til BørneTelefonen. Det er rigtig godt at du skriver og jeg skal forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.
Jeg kan forstå på dit brev, at du går i 6. klasse, men at din lærer behandler jer som om i gik i 1. klasse og kigger på både jeres bryster og røve. Du spørger også om; hvad du skal gøre og om det er normalt og at du er lidt bange.
Først og fremmest er det du beskriver ikke normalt, og det er slet ikke i orden. I skal behandles som elever der går i 6. klasse og ikke som 1. klasses elever. Og så er det slet ikke i orden, at jeres lærer kigger på jeres bryster og røve. Det er både krænkende og grænseoverskridende. Det er heller ikke i orden at du skal føle dig bange for din lærer. Tværtimod er det meget vigtigt, at man føler sig tryg og mødt af den lærer man har.
Jeg syntes, at det er meget vigtigt at du får talt med en anden voksen om det, du oplever i skolen. Har du mon talt med dine forældre om det? Eller har du en anden lærer, som du har tillid til og som du kan snakke med?
Det er i hvert fald vigtigt, at der kommer hjælp og at læreren også bliver opmærksom på, hvordan du oplever ham som lærer og de ting, du nævner. Det skal der jo ændres på, så I får det godt i klassen.
Du er også meget velkommen til at ringe eller smse til os på BørneTelefonen på 116 111 eller logge på chatten. Der er altid en rådgiver, som er klar til at hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen