Brev
Må man?
Hej Brevkasse
Havde ikke regnet med at skrive herind, men nu prøver jeg.
Jeg er en dreng på 15 år der bor sammen med min mor. Jeg arbejder flere gange om ugen og tjener mine egne penge.
Har min mor ret til at tage de selvtjente penge fra min bankkonto nu hvor jeg er under 18?
Hun har aldrig gjort det, jeg er blot nysgerrig.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15 årige dreng
Det var da en god idé at skrive herind, selvom du ikke havde regnet med det. Det ved jeg kræver meget modenhed.
Selvom det ikke er noget, som din mor har gjort, så kan det være rart at kende sine rettigheder. For det har du nemlig - rettigheder.
Når man er mellem 15 og 18 år, må man selv bestemme over de penge, som man selv har tjent, eller som man eventuelt har fået i gave eller arv. Det står, i noget der hedder Værgemålsloven. Fordi du stadig er under 18 år, så kan man dog godt sige, at din mor kan bestemme, hvis nu du valgte at bruge dine penge på noget, der ikke var godt eller sundt for dig - det står i noget, der hedder Forældreansvarsloven. Men hun har, som udgangspunkt, ikke ret til at tage pengene fra dig. Mon det giver mening?
Du skriver, at du kun er nysgerrig. Men måske kunne det være en god idé, at tale med din mor om det her med økonomi og selvbestemmelse? Når man er i din alder, kan det være godt, at man får lov at være mere og mere selvstændig.
Jeg håber, at det har givet dig noget klarhed. Ellers skal du være velkommen til at ringe til os på 116 111, du kan også skrive på chat eller sms.
Kærligste tanker
BørneTelefonen.