Kære piger fra 9. klasse

Tusind tak for jeres brev. Hvor er det godt, I skriver til BørneTelefonen, når der er noget I er i tvivl om.

Jeg kan forstå, at jeres lærer har besluttet, at undervisningen om fredagen skal fortsætte til kl 14:30. Men på jeres skema står der, at I har fri kl 13:40.

I er derfor i tvivl, om det er lovligt, og om I skal blive eller om I gerne må gå.

Allerførst tænker jeg, at det må være super irriterende for jer, at undervisningen er blevet forlænget – særligt på en fredag hvor de fleste godt kunne tænke sig at have tidligt fri.

Jeg bliver nysgerrig på, hvorfor jeres lærer mon har bestemt sig for at forlænge jeres undervisning. Måske I allerførst kan prøve at tale med jeres lærer om, hvad grunden er til at undervisningen skal vare længere tid om fredagen. Hvad tænker I om det?

I kan fx tage det op i en klassens time. Jeg kan virkelig godt forstå, hvis I er frustrerede og måske også lidt sure på jeres lærer over det. Men måske I kan forsøge på en helt rolig måde at sige: “Vi kunne godt tænke os at snakke om fredagenen, som er blevet forlænget. Vi kan vist ikke helt forstå, hvorfor det er sket. Kan vi have en snak om det sammen?”

Hvis jeres lærer kan mærke, at I gerne vil snakke helt stille og roligt omkring det, så er det et godt udgangspunkt for, at jeres lærer kan komme med en forklaring.

Nu ved jeg ikke, hvordan I har det med jeres lærer. Hvis I allerede har prøvet det uden held, så kunne I spørge en af jeres andre lærere eller endda snakke med kontoret på skolen. I kan bare gå hen til kontoret og sige, at I undrer jer – og at I vist ikke har fået en forklaring endnu.

Så tænker jeg, at kontoret gerne vil hjælpe med at forklare det. Det kan nemlig være, at jeres lærer ikke har forklaret det helt godt for jer. Måske er det faktisk skolen sammen med jeres lærer, der har besluttet, at I mangler de 50 minutter i det samlede timeregnskab?

I hvert fald kan der være alle mulige forklaringer på, at skoledagen er blevet længere. Men I har ret til at få en god forklaring. Hvis jeres lærer og skolen ikke kan give jer det, så synes jeg, I skal snakke med jeres forældre om det.

Mon der ikke snart skal afholdes forældremøde her i starten af skoleåret? Så kan I bede jeres forældre om at tage det op der. Kunne det være en idé?

I kan også ringe til Elevtelefonen, hvor der sidder unge på jeres alder og kan give endnu flere gode råd. I har nemlig ret til en forklaring, og det kan ikke være den enkelte lærer, som bestemmer, hvor lange timerne skal være.

Jeg håber, I får snakket med jeres lærer – og ellers går videre med det.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.