Brev
Må lærere bruge mild vold ?
Hey
Dreng på 13 her
Idag havde vi idræt og det hele gik fint
På et tidpunkt spillede vi basketball og min ven stod over i hjørnet og gad ikke være med
Så kommer den her lærer hen og siger “kom ind og deltag” han siger så “nej du kan ikke tvinge mig” så siger han så et eller andet sån “din” et eller andet Idk
Og så sagde “hvad sagde du” imens hun rev ham i armen så han fik små sår
Her lommer mit spørgsmål så
Må lærere godt rører/bruge vold overfor elever?
Please giv et langt svar fordi jeg syntes at det er ret alvorligt det her
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13
Tak for dit brev. Nej, lærere må ikke bruge nogen form for vold over for deres elever.
Det betyder dog ikke, at fysisk kontakt er ulovligt. I den situation du beskriver, kunne det godt lyde som om, at din ven fik provokeret idrætslæreren ved at melde sig ud af undervisningen, og derefter svare igen med et skældsord. Hun skal dog stadig ikke hive fat i ham, og slet ikke så han får sår, som du beskriver.
Når det så er sagt, lyder det som en sag mellem din ven og læreren. Hvis han føler, at situationen var grænseoverskridende for ham, kan han sammen med sin familie tage en samtale med læreren og evt. skolens ledelse og en tillidsrepræsentant.
Ud fra din beskrivelse af situationen, kan jeg ikke bedømme, hvor alvorligt det er, og hvad der kommer ud af en samtale. Men det kan du sige videre til ham, hvis du synes.
Men jeg tænker egentlig, om din ven har det okay for tiden? At han taler på den måde til sin lærer og nægter at deltage, kunne jo godt tyde på, at han går og er i lidt skidt humør. Har du talt med ham om det? For der tror jeg faktisk, at du kan hjælpe ham som hans ven.
Spørg ham evt. hvorfor han ikke vil være med, og hvordan det går derhjemme. Måske er der noget, han gerne vil tale om. Man opfører sig som regel ikke, som du beskriver at han gør, hvis man har det godt i skolen.
Så måske skulle en samtale mellem skolen og din vens familie også dreje sig om, hvad de kan gøre for, at din ven kan trives bedre.
Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig.
Venlig hilsen,
BørneTelefonen