Løgne..

Hej brevkasse.

Jeg startede i ny klasse for et par måneder siden. Jeg var meget nervøs men også spændt, da jeg ikke rigtig havde haft det godt i min gamle klasse.

Men efter jeg er startet er jeg begyndt at “pynte” lidt på sandheden…

Jeg har egentligt kun løget for at blive anerkendt, hvilket jeg fortryder rigtig meget nu, især pga at der efter noget tid startede en ny pige i klassen og hende kendte jeg ret godt. Vores forældre kender også hinanden ret godt. Og nu har hun så fået de her løgne avide, og “sladret” til hendes forældre.

Jeg har så sgat at det må have været en misforståelse og sådan noget, og sagt at det ikke passede. Nu er jeg bare bange for at hun har luret mig og at det ødelægger vores venskab.

Hvad skal jeg gøre?

Skal jeg sige noget til hende eller skal jeg lade være med at sige noget og så håbe at hun ikke tager emnet op?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige pige,

Tak, for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om hvad du skal gøre. Det er godt, du har skrevet til os.

Det lyder rigtig godt, at du er startet i en ny klasse. Og jeg tror, at mange kunne være kommet til at gøre det samme som dig, nemlig at pynte lidt på sandheden, for at blive anerkendt. Alligevel er det jo altid bedst med sandheden, især fordi man som du nu, kan komme lidt i klemme, hvis man pynter på sandheden.

Jeg tænker, at det aller bedste du kan gøre, er at være ærlig over for hende du kender ret godt i forvejen. Måske kan hun godt forstå, hvorfor du er kommet til at gøre, som du er. Og måske har hun endda selv prøvet noget lignende. Det er altid bedst at være ærlig, og selv fortælle det, når man er kommet til at gøre noget, man fortryder. Derfor synes jeg at du skal fortælle hende, at du kom til at pynte på sandheden, bare fordi du så gerne ville anerkendes af de andre.
Jeg tænker, faktisk at du måske skal fortælle det til alle. Så behøver du ikke længere bekymre dig om, hvad nu hvis de finder ud af det osv. Men til at starte med, synes jeg at du skal være ærlig over for hende du kender i forvejen.

Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er svært at skulle sige til hende, men jeg tror nu alligevel, at det vil være rigtig godt og endda den bedste løsning. Sørg for at fortælle det på et tidspunkt, hvor I er alene og også har lidt god tid. Hvis hun nu åbner op, og måske har prøvet noget lignende, er det vigtigt, at det ikke er lynhurtigt i et frikvarter fx.

Du kan ringe til BørneTelefonen og få rådgivning og hjælp til, præcis hvordan du skal sige det, hvis du har brug for det. Du kan altid ringe til os på 116 111, der sidder voksne klar til at lytte og tale med dig.

Kærlig Hilsen
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.