Lektier

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 12 år.

Du beskriver et problem, som jeg tror, at rigtig mange mennesker kan genkende. Nemlig det med at koncentrationen kan svigte - og særligt, når det handler om noget, som man måske syntes er lidt kedeligt eller ikke syntes, man er så god til. Så kan det også godt virke som om at hovedet har brug for en pause en gang imellem. Jeg kan dog godt se, at det ikke er så godt, hvis du holder så mange pauser, at det betyder, at du ikke kan aflevere dine opgaver til tiden.

Jeg forstår dit brev, sådan at du gerne vil gøre noget ved det, så jeg vil prøve at komme med et par ideer til, hvad du måske kan gøre.

Først og fremmest, så tænker jeg, at det handler om at øve sig stille og roligt. Måske kan du gøre det at du starter med at sætte dig ned med dine lektier - og at du så har spist af, slukket for musikken og du har tjekket facebook. Så der er helt ro omkring dig. Så kan du begynde at tage tid på hvor længe går der før du begynder at blive urolig og få lyst til at lave noget andet. Den tid skriver du ned. Dagen efter siger du til dig selv, at du skal ligge et par minutter til det - måske 5 minutter - og så skal du blive siddende med lektierne 5 minutter mere før du må begynde at lave noget andet. Den tid skriver du også ned. Dagen efter gør du det samme igen... Og så skal du rose dig selv, når det lykkedes dig at udvide din tid. Faktisk så kunne du spørge din matematiklærer om han eller hun ville hjælpe dig med at lave et skema, som du kunne skrive din koncentrationstid ind i, sådan at du kan følge din udvikling - for ved du hvad...det du laver der - er faktisk matematik!

Måske du kan få dine forældre til at hjælpe dig med enten at sidde sammen med dig og hjælpe dig med lektierne eller måske kunne de også hjælpe med at tage tid. Det er altid godt, når man skal øve sig på noget, at man har nogen, som hepper på en.

Hvis det særligt er matematiklektierne, som driller dig, så kan det måske være, at det er fordi, at du syntes, at de er lidt for svære?  Måske kan det også være, at du skal tale lidt med din matematiklærer om det, for så kunne du måske få lidt ekstra hjælp til det?

En anden mulighed kunne måske også være at du går i lektiecafe på skolen, så du ikke sidder derhjemme og bliver fristet af hvad der er i køleskabet og på nettet, osv. og så kan du få hjælp fra de voksne til de ting, som du har svært ved at koncentrere dig om.

I det hele taget er det måske en god ide at tale med dine lærere om hvorfor du kommer til at aflevere dine opgaver for sent. Det kan være at dehar nogle gode råd til hvordan du kan komme til at koncentrere dig bedre om dine lektier.

Held og lykke.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.