Brev
Lektier
Hej brevkasse.
Jeg har i det sidste år haft svært ved at få lavet mine lektier, jeg går på en skole hvor man kun bruger computer, så hver gang jeg tager min computer frem for at lave lektier kan jeg ikke tage mig sammen til at lave dem, og jeg kommer til at se Netflix, eller Youtube istedet for,
hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Jeg ved, at du ikke er den eneste som synes, at det kan være svært at få lavet sine lektier.
Jeg har prøvet at lave en liste med råd, som du kan overveje:
1. Tal med nogen om det. Måske dine veninder eller dine forældre? Så kan de støtte dig i at dine forsøg på at ændre det. Måske har de også prøvet det. Så kan I måske udveksle erfaringer og gode ideer?
2. Prøv at tænke over, om der mon nogle dage, hvor det går nemmere med at få lavet lektierne end andre? Tænk over, hvad der er specielt ved de dage, hvor det går bedst. Du kan måske overveje, om du skal have lidt snacks ved siden af eller måske lidt musik? Hvor meget lys skal der være i rummet, hvor du sidder? Alle disse ting har nemlig betydning for vores evne til at koncentere os. Du kan jo tænke over, hvad der er bedst for dig. Måske lyder det lidt skørt, men jeg tror faktisk, at det er ret vigtigt at sørge for, at det bliver så hyggeligt som muligt at lave lektier.
3. Måske kan du overveje at lave dine lektier sammen med nogen? Måske ude i køkkenet, mens dine forældre måske laver mad. Eller sammen med nogle veninder? Du kan jo fortælle dem, at du synes, at det er lidt svært at lade være med at gå på nettet, mens du laver lektier. Så kan de også hjælpe dig, når du får lyst til at gå på nettet. Det kan sagtens gøres på et lidt sjov måde, så du ikke føler, at de irettesætter dig.
4. Når trangen til at gå på nettet kommer, kan du give den et navn. Måske "surferen"? Når du mærker, at den kommer, kan du måske sige til dig selv: "Hov, nu kommer surferen". Så kan du sende den afsted med besked om at komme igen senere.
5. Lav et tids-skema for lektier og Netflix/YouTube. Du kan fx sætte et ur til at bippe efter 20 min, hvor du så fx ser et klip på YouTube, inden du går videre med lektierne. Du kan også aftale en belønning med dig selv, når det er gået rigtig godt.
6. Giv dig selv tid og fokuser på de dage, hvor det går bedst. Det kan godt tage nogle måneder at ændre vaner, så bær lidt over med dg selv, hvis du falder lidt for meget i nogle dage.
Jeg ønsker dig alt det bedste. Jeg er helt sikker på, at du nok skal lykkes med at få ændret dine vaner.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen