Brev
kriminel
hej brevkasse jeg skulle være bil mekaniker men optagelse til det bestod jeg ikke prøvet så igen og fik samme resultat så siger de i kommunen at det er for svært til mig at komme ind på den uddannelse og jeg må finde en anden så kommer problemet der er ikke en skid andet jeg gider at være har prøvet at læse om alle mulige andre uddannelser men igen af dem siger mig noget har overvejet at sige fuck det her jeg skaffer da bare penge på min måde som er kriminalitet jeg ved ikke hvad jeg skal gøre vil helst ikke være kriminel men vis det er den eneste udvej så må det jo være det har i nogen forslag
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Hvor er det godt, at du skriver herind og reagerer på din følelse af afmagt overfor systemet.
Min første tanke er, hvordan kommunen kan fortælle dig, at du skal finde en anden uddannelse? Hvorfor er det ikke uddannelsesstedet, der har den samtale med dig om dine muligheder?
Kriminalitet er ikke løsningen. Og det fornemmer jeg heldigvis også, at du også selv tænker.
Mit råd til dig er at finde en UU-vejleder i din kommune og snakke med ham eller hende om, hvilke muligheder du har for at komme ind på bilmekaniker-uddannelsen.
Og hvad der skal til, for at du kan komme ind. Det kan være, du kan tage nogle supplerende kurser, som er relevante for uddannelsen.
Du kan finde en UU-vejleder her: https://www.ug.dk/6til10klasse/ungdommens-uddannelsesvejledning
UU-vejlederen kan også fortælle dig om de støttemuligheder, der kan tilbydes dig, for at hjælpe dig ind på din drømme uddannelse. Det kan være lektiecafe, en frivillig mentor eller måske special pædagogisk støtte (SPS)?
Giver det mening?
Hvis ikke, er du altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen og snakke med en af vores søde rådgivere på telefonnummer 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen