Brev
Kriminel
Hejsa.
Jeg er en dreng på 15 år, jeg har det egentlig rigtig godt.
Mit problem er bare at jeg er bange for at blive kriminel.
Jeg har siden jeg var 11 altid haft en eller anden drøm om det kunne være sjovt at løbe fra politiet og altså være på flugt.
Jeg har lavet mange små kriminelle sager (nok mange i 15 års alderen der gør det.)
men som sagt så går jeg og er bange for at ddt en dag bliver til noget, hvad skal jeg gøre?
Hilsen den forvirrede.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år,
Hvor er det godt, at du tænker sådan over din drøm om at lave noget kriminelt. Det er super fint -  for du kan godt mærke, at det kan få dig ud i nogle store problemer.
Først vil jeg sige, at det, at du har en drøm eller fantasi om at løbe fra politiet, jo ikke i sig selv er et problem. Det er sådan med fantasier, at de jo bare er fantasier. At du i tankerne synes, at det kunne være spændende at løbe fra politiet betyder altså ikke, at du også ville synes det i virkeligheden. Sikkert tvært imod.
Du ved sikkert allerede, at den kriminelle lavalder i Danmark er 15 år. Det betyder, at man bliver straffet, f.eks. med fængselstid eller bøder, hvis man bliver taget i at lave noget kriminelt. Det betyder også, at det kommer til at stå på ens straffeattest, som man skal vise til sin arbejdsgiver, når man skal ud og søge jobs. Mange arbejdsgivere vil gerne have, at man kan fremvise en ren straffeattest. Det kan man jo desværre ikke, hvis man er blevet taget for at lave noget kriminelt.
Det vil sige, at kriminaliteten ikke kun kommer til at have konsekvenser her og nu – f.eks. i form af en stor bøde. Det kan komme til at betyde, at man kan have rigtig svært ved at få et arbejde i de 3-10 år, straffen vil stå på straffeattesten.
Hvis du kan mærke, at du går med tanker om at lave kriminalitet, er det en rigtig god idé at tale med en voksen, som er tæt på dig, om det. Det kan være dine forældre – eller måske en lærer på skolen? I kan snakke om, hvad der skal til for, at du kan få tankerne ud af hovedet. Nogle gange handler dét dér med at have lyst til at opleve noget spændende om, at man måske går og keder sig lidt – at man føler sig rastløs. Man kan føle, at man har brug et spændings-kick. Måske har du det sådan? Det kan så være, at du har brug for at lave noget andet i din fritid. Måske har du lyst til at få et fritidsarbejde, starte til en form for sport, starte i en klub eller noget helt andet.
Bare dét at snakke om det med en anden kan også medføre, at man har mindre lyst til at gøre noget. Måske kan den, man snakker med, tale én til fornuft eller måske kan man godt selv se, når man siger det højt, at det ville være dumt at sætte sin fremtid sådan over styr.
Du er meget velkommen til at SMS’e eller ringe herind til BørneTelefonen eller skrive til os på Chatten. Vi vil også meget gerne tale med dig om, hvordan du kan få tankerne på afstand – og hvad du evt. kan lave i stedet for at gøre noget kriminelt og risikere at ødelægge nogle gode ting i din fremtid og gøre dem omkring dig kede af det.
Det er rigtig godt, du har skrevet herind! Stærkt, at du på forhånd kan se, at du faktisk ikke har lyst til at gå dén vej!
De bedste hilsner
BørneTelefonen