Kontakten med min lærer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13 årige pige

Mange tak for dit brev. Jeg er så glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er vigtigt ikke at gå med det alene.

Først vil jeg lige sige, det er supersejt af dig, at du snakker og skriver med din lærer og tager imod hendes hjælp. Det kræver nemlig mega meget mod og styrke at bede om hjælp og dele sine tanker med en anden. Og så synes jeg bare, det lyder så rart, at du har en lærer, som du har et rigtigt godt forhold til, og som altid er med på sidelinien. Det er bare guld værd at have et menneske, der er der for en.

Det lyder til gengæld lidt hårdt, at du er kommet i tvivl om, jeres kontakt bliver for meget. Jeg har en klar fornemmelse af, at din lærer også er meget glad for at støtte og hjælpe dig. Ellers vil jeg gætte på, hun selv havde sagt fra.

Jeg kommer til at tænke på, om du mon har mod på at få snakket med hende om din bekymring? Hvis du har, så synes jeg, du skulle gøre det. Du kan jo prøve at skrive det til hende eller sige det direkte. Fortæl at hun betyder meget for dig, men du bekymrer dig om, jeres kontakt nogen gange bliver lidt for meget?

Du kan overveje at skrive til hende på samme måde, som du har skrevet til mig. Du skriver du velformuleret og klart, hvad sagen drejer sig om.

Jeg er næsten sikker på, din lærer ikke vil synes du er for meget, og hun sætter stor pris på jeres kontakt. De fleste synes nemlig, det er en stor tillidserklæring, når man tør man tør fortælle dem, man har det svært. Så jeg tænker, at din lærer vil blive rigtig glad for, du fortæller hende, hvad du tænker. Det viser nemlig, du har stor tillid til hende.

Jeg håber, der er noget i mit svar, der har hjulpet dig på vej. Og så jeg håber jeg, du får talt med din lærer om din bekymring. Så du ikke skal gå med alle de svære følelser alene. Det er jo alt for hårdt, og det fortjener du ikke.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.