Brev
Kommer til at pjække
Kære børnetlf
Jeg håber i vil svare
Mine forældre synes det bliver for meget.. Jeg pjækker hver 3 uge.. Jeg vil gerne stoppe..
Jeg ved ikkr hvorfor jeg gør det.. Jeg har det godt i skolen.. Jeg tror det er fordi jeg bare gerne vil have fri! Men nej jeg vil også i skole!
Har i nogen råd? Jeg har prøvet at se andre breve igenem, men jeg syntes ikke der var noget..
HVAD SKAL JEG GØRE?):
Jeg har sendt et andet brev ind om angst.. Jeg fik ikke svar dsv): Please svar..
Hilsen pigen der har mange problemer
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Pige
Først vil jeg sige at det er flot at du skriver ind, og beder om hjælp til at stoppe dit pjækkeri. Det viser mig, at du tænker over, hvorfor du mon pjækker og er klar til at gøre noget ved det.
Du kan måske tænke over, om der sker noget hver 3. uge, der gør at du har lyst til at pjække. Du kan måske stille dig selv spørgsmål som fx: Hvorfor du gerne vil have fri? Hvad er der fedt ved at gå i skole? Hvorfor er det lige hver tredje uge, at du får lyst til at pjække? Sker der noget særligt på denne tid? Hvad sker der de andre uger, der gør, at du tager i skole?
Du skriver, at du har det godt i skolen. Men du skriver ikke noget om, hvad det er, du godt kan lide ved skolen. Det kan være, at du kan tænke over det? Og skrive de tre vigtigste grunde til at du gerne vil i skole. Du kan hænge dem op et sted derhjemme, så du bliver husket på, hvorfor det er fedt at gå i skole.
Du skriver, at dine forældre synes, det bliver for meget. Måske kan du bruge dine forældre til at hjælpe dig med at komme i skole. Du kan måske aftale med dem, at du sender en sms, når du er kommet over på skolen? Hvis de ikke modtager en sms, så kan de ringe til dig og spørge, hvorfor du ikke er kommet afsted. Det kan måske gøre, at du føler dig mere forpligtet til at møde op på skolen. Hvis dine forældre ikke er med på det, kan du måske lave en aftale med din lærer eller nogle andre på skolen om, at de ringer til dig, hvis du ikke er kommet i skole. De kan også være, at du kan få en af dine klassekammerater til at ringe dig, hvis du ikke er mødt op.
Jeg synes også, du skal tale med dine forældre om, hvorfor du kommer til at pjække. Dine forældre har også engang været unge og måske kender de til nogle af de følelser, der rammer dig og gør, at du kommer til at pjække.
Du skriver at du tidligere har skrevet ind om angst. Kan det mon have noget at gøre med at du kommer til at pjække? Hvis det er sådan, så kan det være, du skal snakke med en læge, sundhedsplejerske eller psykolog om det. De vil nemlig kunne hjælpe dig med at slippe af med angsten.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen