Kommer aldrig vider

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige 14 år!

Tak for dit brev. Det er godt du skriver. Du skal ikke gå alene med så svære tanker, det er for hårdt. Du er modig og har taget første skridt til at få det bedre ved at skrive herind.

Mange børn og unge, som kæmper, har desværre oplevet en masse svære ting, da de var mindre. Lidt ligesom det du fortæller. Når man bliver udsat for mobning, så kan man godt begynde at føle sig mindre værd. Altså man kan blive usikker på, om man er god nok som man er.

Du har allerede gjort en masse ting for at få det bedre og du har endda skiftet skole. Og du har venner nu. Du lyder som en stærk pige. Og du har gjort dig en masse tanker om det og hvordan du har det nu. Og du er god til at sætte ord på dine tanker og følelser.

Jeg kan læse, at du virkelig har kæmpet en sej kamp. Du skriver, at du begyndte at få timer i special klassen og at dine lærere har besluttet, at du skal gå på en special skole. Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt nogen om, hvor svært det har været for dig i de mindre klasser. Ved dine lærere hvor meget du har skullet kæmpe med? Jeg tænker, at dine forældre må vide lidt, da du har skiftet skole, men har I talt om hvor meget det stadig påvirker dig?  Det tænker jeg er vigtigt, så de forstår, at det kan være det, der gør at du ikke tør sige noget i skolen.

Det lyder som om, at du har brug for at få bearbejdet den mobning, som du har været udsat for, så du kan blive rigtig glad igen. Jeg ved fra mange børn og unge, at det kan være svært, at skulle fortælle om ens sorte tanker. Men ikke desto mindre er det meget vigtigt, at du får de tanker ud. Jeg ved også at det kan være en kæmpe lettelse, at få delt de tanker som du gør så fint her.

Måske kan det være nemmere at skrive et brev til din mor eller far eller måske en lærer, som du er tryg ved? Måske kan du vise dit brev og mit svar og så kan I tale sammen bagefter. Hvordan mon det ville være?

Jeg synes, du er en virkelig sej pige og du fortjener at være glad igen.

Jeg håber, at du har fået lidt mere mod på at søge mere hjælp.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.