Karaktere? Er jeg dum?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at det er frustrerende at komme på gymnasiet, hvor de faglige udfordringer er meget større og karaktererne pludselig ikke længere er så gode. Det er du bestemt ikke den eneste, der har oplevet og det betyder ikke at du er dum! Jeg forstår også godt, at du kan miste modet lidt og blive usikker på, om det er det rigtige for dig at gå på gymnasiet.

Jeg kender dig ikke, og jeg synes, det er svært at give dig et endegyldigt svar på, hvad du skal gøre. I sidste ende, så tænker jeg, at du må opveje fordele og ulemper ved et evt. skifte til HF. Men inden du beslutter dig, vil jeg foreslå at søge noget mere direkete uddannelsesrådgivning...

Jeg tænker, at der må være en studievejleder på gymnasiet, du kan snakke med om det. Nu er sommerferien godt nok startet og måske kan du ikke komme til at snakke med vedkommende før skolen starter igen. Jeg ved ikke om du vil kunne nå at skifte til HF, når skolen er startet igen, da du måske skulle have søgt i foråret, men det vil en studievejleder kunne hjælpe dig med at finde ud af. Han vil måske også kunne vejlede dig i forhold til om du kan skifte retning på gymnasiet, hvis det kan være en hjælp for dig..?  Jeg tænker også, at der måske er en lektiecafe`på gymnasiet, hvor du kan få hjælp til lektierne..?
Det lyder rigtig godt, at du har et mål i forhold til din uddannelse, og at du gerne vil læse videre på humaniora. Det kan måske også være motiverende for at du giver gymnasiet en chance og gør dit bedste for at klare dig godt igennem..? Men ellers vil en HF eksamen også kunne kvalificere dig til at komme på universitetet og læse videre. Jeg ved fra andre, at de har haft lettere ved at gennemføre HF - så den ide er bestemt ikk dårlig, hvis du tvivler på, om du kan gennemføre gymnasiet.
Hvis ikke der er noget, du kan gøre nu og her, så synes jeg, at du skal nyde din sommerferie og måske også bruge ferien på at samle kræfter og mod til at starte på en frisk efter sommerferien. Som noget af det første kan du kontakte studievejlederen, når ferien er slut. (Jeg gætter på at gymnasiets kontor først lukker ned fredag den 6. juli, så evt. kan du lige nå at undersøge, hvornår studievejlederen er tilbage..?

 Måske skulle du også få talt med dine forældre om, at det er et stort pres for dig, og at du har brug for deres opbakning..?
Håber du får en god ferie!
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.