karakter

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 17 årige pige

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at dele disse ting med andre. Jeg vil starte nederst i dit brev, hvor du skriver, at du har en god familie og gode venner udenfor skolen. Det er en stor og vigtig ting at have som ballast for det der lige nu er en udfordring for dig.

Jeg hæfter mig dernæst ved, at du bruger ordet skyld i forbindelse med dit engagement i gruppearbejde og overfor dine forældre. Det er ikke et spørgsmål om skyld, men handler om hvordan du er som menneske. Jeg fornemmer, at der bag den stille pige  i virkeligheden gemmer sig en med stor personlig styrke. I stedet for at du finde de negative ting omkring dig selv kan det være en rigtig god idé, at du fremhæver alle de ting du kan. Du skriver f.eks. at du er ok tilfreds med karaktererne for dette år. Det er positivt! De karakterer du er utilfreds med har du en chance for at sætte ekstra fokus på næste år. Det første år efter man har forladt folkeskolen og starter på ny retning mht. uddannelse kræver megen energi, fordi man skal lære nye “forrretningsgange” og nye mennesker at kende. Det vil de fleste opleve.

Det er vigtigt, at du ikke går med alt dette for dig selv. Har du mod på at tale med din studievejleder om, hvordan du har det? Han/hun har mulighed for at give gode råd om, hvordan du kan angribe dit studie med din tilgang til undervisningen. Nogle steder har man også en psykolog tilknyttet, der kan hjælpe jer, der er usikre på jeres nye situation. Det har man fordi mange oplever at have lignende tanker om bl.a. karakterer og skolegang i netop gymnasieårene.

Styrken du har i dig kan du måske have glæde af at bruge til at tale med dine forældre om, hvordan du har det. Forældre vil som regel gøre alt hvad de kan for at hjælpe, men de skal kende til problemet for at få muligheden. Hvad tænker du om det? Du kan evt. vise dem dit brev og mit svar, hvis du synes det er nemmere end at starte em samtale med dem fra bunden.

Jeg håber, du kan bruge svaret ellers er du velkommen til at skrive igen på 116 111. Vi vil altid gerne hjælpe.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.