Brev

Kan ikke være mig selv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 14 årige pige

Jeg bliver virkelig rørt over at læse hvor meget gå-på-mod og styrke, du har vist på din nye skole. Hold da op, hvor har du gjort en masse for at komme ind i fællesskabet. Og hvor er det bare trist, at du ikke har fået den støtte og hjælp fra din skole, som jeg kan høre, at du behøver. 

Du er startet på den nye skole i sommers - og dine oplevelser der, har gjort, at du ikke længere er glad for at gå i skole og nu også begynder at miste lysten til din sport. Og det kan jeg faktisk godt forstå. For noget af det mest smertefulde er at stå uden for fællesskabet. Det er hårdt at være ensom. 

Det er normalt for dig at have en masse venner, både piger og drenge. Og du er vant til, at der i skolen og til din sport er et mega godt fællesskab. I den nye skole er det helt anderledes. Du ønsker, at det ændre sig, så du bliver valgt til af de andre piger eller drenge når I skal lave gruppearbejde. Du vil være en del af et godt fællesskab. Og hvis det ændrer sig vil du nok igen kunne få lyst til at gå i skole.

Du har allerede gjort meget for at skabe et godt fællesskab. Du er åben, har prøvet at være dig selv, du har forsøgt at skabe en mindre gruppe, da det blev for svært for dig alene, at skabe sammenhold i den store pigegruppe. Det viser mig, at du virkelig vil det. Det viser også, at du har gode erfaringer med gode fællesskaber, og at du tager ansvar for fællesskabet. Det er mega sejt. Og du er derfor en stor ressource for klassen, det er der igen tvivl om. Men det er ikke kun dit ansvar, at der er et godt fællesskab i klassen. Det er alles ansvar, og særligt din klasselærers ansvar at skabe et sammenhold, hvor alle kan være sig selv, bliver valgt til af vennerne og har det godt med hinanden.

Du og dine forældre har allerede haft møder med skolen. Desværre har det ikke hjulpet meget. Og det tyder på, at det, der er blevet gjort, ikke har været nok. Eller det rigtige.

Når en elev udelukkes fra en klasse, skal der arbejdes med hele klassens fællesskab. Den dårlige trivsel går ud over alle. For alle bliver bange for at blive skubbet ud. Derfor er det vigtigt, at læreren og skolen sørger for at planlægge nogle aktiviteter, hvor fællesskabet styrkes. Samtidig er det vigtigt at bryde grupperne og hierarkiet i klassen, så dem, der er i udkanten af fællesskabet får en plads. Det kræver nogle særlige måder at arbejde på - fx at gruppearbejde ikke bare er noget, eleverne selv skal koordinere.

Nogle gange skal lærerne have hjælp for at kunne ændre den dårlige klassekultur. Derfor kunne du og dine forældre også tage en snak med skolens AKT-lærere. Og sammen med ham eller hende, kan I kigge på det trivselsforløb, som Børns Vilkår tilbyder. Det kunne måske været noget, skolen gerne vil investere i: https://bornsvilkar.dk/radgivning/undervisning/trivsel/klassen.

Endelig er det en rigtig god ide, at også klassens forældre inddrages. Det kan være rigtig sårbart, hvis man som elev føler, at ens dårlige trivsel bliver taget op i forældregruppen. Men der findes et godt online-materiale til forældre, der på en god måde klæder forældrene på til at styrke klassens fællesskab, uden at det kommer til at handle om enkelte elever. Det kan du og dine forældre se mere på her: http://www.k-2.dk/devoksnesansvar/index.html#Start.

Nu skal I snart på klassetur, og jeg kan godt forstå, at du lige nu kan få ondt i maven over tanken. Derfor er det også nødvendigt, at tingene bliver ændret inden turen. Du og dine forældre må altså tale med skolen igen. Vis eventuelt dette brev til skolen. Du har nemlig været rigtig god til at forklare, hvordan du har det, og hvilke uheldige dynamikker der er på spil i klassen. Du må også meget gerne vise mit svar. 

Derudover tænker jeg, at det måske kan gøre dig rolig, at have en nødplan, hvis det nu bare ikke går godt på turen. Eksempelvis at dine forældre kan hente dig før tid, hvis det bliver nødvendigt.

Jeg vil derfor anbefale dig og dine forældre at tage fat i de voksne, der skal med på jeres tur.  Det er nemlig vigtigt, at der er en voksen på turen, der spørger til dig og holder øje med, at du har det godt. Og som også sikrer, at eleverne ikke bare lukker sig om sig selv i bestemte grupper. 

Jeg håber virkelig, at du kommer til at trives i din klasse. Og at du får en rigtig dejlig klassetur. Sådan en tur kan faktisk gå hen og blive et vendepunkt. For her vil I kunne blive rystet sammen, lære hinanden at kende på nye måder og måske få nye venskaber. Det kan være, at du ser nye sider ved pigerne i klassen, at de får mulighed for at åbne sig mere op, ligesom du gjorde i starten af året. Eller måske finder du nogle drenge, eller en blandet gruppe som du har noget til fælles med godt med.

Hvis tingene ikke bliver bedre i din klasse, så overvej om ikke, du skal skifte skole. Du lyder som en virkelig dejlig, ressourcefuld pige, der har rigtig meget at give en klasse. Og du fortjener nogle gode år i skolen. Husk også, at din skole faktisk har pligt til at hjælpe dig. Og oplever du ikke, at de gør det, kan du faktisk klage. Det kan du læse mere om her: https://www.bornetelefonen.dk/klage

De bedste ønsker og tanker fra

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

 

Måske du kender at nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst? Så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

 

Her på siden kan du få gode råd til at få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen eller læse andre børns breve.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat