Brev
kan ikke overskue skole
Hej
Jeg er en dreng på 14 år, som går i 8 klasse.
Jeg kan på ingen måde overskue skolen, hverken at lave lektier eller at sidde der oppe (jeg er ret stille, så plejer bare at sidde der oppe og kigge en hel dag).
Jeg føler også, at mine ‘venner’ er begyndt at vælge mig fra fremfor hinanden.
Hvad skal jeg gøre?
Har slet ikke lyst til at tage der op længere!
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng Tak for dit brev! Jeg tror altid det er rigtig svært, når noget der fylder det meste af ens hverdag, føles uoverskueligt, så jeg vil gøre hvad jeg kan for at prøve at give dig et svar du kan bruge til noget. Når jeg læser dit brev, forestiller jeg mig, at du ikke præcist kan sige, hvad det nøjagtigt er der gør skolen uoverskuelig, men måske lidt det hele. Er det mon rigtigt? Hvor lang tid har det været sådan? Hvis det på et tidspunkt har været anderledes, kunne du så måske huske nogle ting fra dengang, som du kan gøre igen eller gøre mere af nu, hvor uoverskueligheden rammer dig? Jeg tænker på, om der måske kunne være nogle omkring dig – venner, din familie, andre voksne, som kunne hjælpe dig med at finde nogle små gode, positive ting, som du kunne holde fast i, når følelsen af uoverskulighed rammer dig. Måske der er et enkelt fag? En bestemt lærer? En aktivitet i frikvartererne?  Det kan være rigtig svært at tale med sine venner om hvorfor de ikke længere rigtig gider én. Man kan komme til at føle sig som en tudeprins, der bare vil have opmærksomhed. Måske har du tænkt sådan? Men alle har krav på opmærksomhed! Det kan være dine venner har lagt mærke til, at noget er anderledes ved dig, men at de ikke rigtig ved hvad de skal gøre eller sige. Så er det lettere bare at lade som ingenting. Det gør dem ikke nødvendigvis til dårlige mennesker, bare usikre på om du er ok.
Jeg nysgerrig på, om ikke der er nogen der lægger mærke til, at du bare sidder og kigger en hel skoledag?
En der mon nogen, der har spurgt dig hvordan du har det? En lærer eller en ven? Et sted at starte kunne måske være at tale med en lærer om det du har skrevet her. Ville det være en mulighed for dig? Det kan faktisk føles rart, at søge lidt hjælp til at komme igennem en svær periode, især når det er skolen det gælder, for ingen skal sidde i skolen og stirre ud i luften.
Jeg føler der er mange ting, som fylder i dig og jeg har lyst til at minde dig om, at vi jo har åbent næsten altid på Børnetelefonen, chatten og sms’en, hvor der er én at tale med om flere detaljer i dit liv. Kærlig hilsen Børnetelefonen