Brev
kan ikke klare skolen mere
Hey BB.
Jeg er en pige på 13 år som går i 7. klasse. Mit problem er at jeg ganske enkelt ikke kan klare og overskue skolen mere. Jeg ligger sådan cirka på gennemsnittet i de fleste fag. På nær tysk, fysik og matematik hvor jeg ikke klarer mig så godt. Jeg har altid (i hvert fald for det meste) lavet mine lektier og har passet min skole.
Mit prolem er at jeg ganske enkelt ikke kan klare skolen mere. Jeg er stresset når jeg er i skole og når jeg kommer hjem og jeg er begyndt at døje rigtig meget med hovedpine og kvalme i skolen. Jeg har verdens værste klasselærer man overhovedet kan forstille sig. Hun stresser mig totalt og hvis man bare en dag har glemt at lave lektier eller måske bare misforstået en opgave ydmyger hun en foran hele klassen.
Hun regner med at vi alle sammen skal være advokater eller sidde på en top post i et stort firma.- og det skal lige siges at min største drøm er at bliver auto mekaniker. Jeg passer ligesom bare ikke ind i hendes “Skema”. Her det sidste års tid er jeg blevet sådan lidt mere flabet og er begyndt at ryge og faktisk få mere selvtillid end jeg havde før. Men det føles som om at jeg mister mere og mere af det hver dag jeg kommer i skole.
Jeg kan simpelt hen ikke overskue de sidste 2 år af skolen. særligt ikke når jeg lige har fundet ud af at vi ska beholde vores nuværende klasselærer indtil vi går ud af skolen. Jeg ville ønske at der var et eller andet alternativ til folkeskolen, for jeg passer ligesom ikke ind i deres “form” At skifte skole er ikke en mulighed for den nærmeste skole ud den jeg går på nu er knap 20 km. væk…
Jeg håber at i vil svare mig, for jeg kan ikke fortsætte med det her hver dag i over 2 år endnu.
Knus og Kram fra smukke mig <33333
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære smukke dig
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om din skoletræthed.
Hvor kan jeg bare godt forstå dine følelser omkring det at gå i skole, når det hele er så tungt lige nu… Det lyder bestemt ikke som om, det er nogen dans på roser…
Selvom jeg sagtens kan forstå dine følelser omkring det her, så tænker jeg også, at du har to år igen… Næsten uanset hvad du gør… I Danmark har vi jo undervisningspligt i 9 år, og dem mangler du et par stykker af… Når det er sagt, så er der jo andre alternativer til den klasse, du går i nu.
Du skriver, at du ikke er glad for din klasselærer, så måske du skal have fat i en afdelingsleder eller måske skolesundhedsplejersken til en snak om din trivsel… Jeg tænker, det er vigtigt, at du får fortalt, hvor skidt du går rundt og har det…
Nu ved jeg ikke, om der er mere end én 7. klasse på din skole, men hvis der er, så kunne et klasseskift og dermed klasselærerskift måske løse en del af problemet..? Et andet alternativ til folkeskolen, kunne være efterskole… Her kommer man lidt væk fra den almindelige skolegang og får også et andet forhold til lærerne for eksempel…
Hvis du får brug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og lørdage fra kl. 13-17.
De bedste ønsker fra BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen