Brev
Jeg vil/kan ikke komme i skole
Hej
Jeg er en pige på 12, jeg har rigtig svært ved og komme afsted. Jeg har bestemt ikke noget i mod skole som sådan men det er som der er et eller der siger jeg ikke kan jeg har ALT for meget fra vær og jeg kan begynde og græde dagen inden jeg skal afsted. Jeg er heler ikke afsted idag. Jeg ved ikke hvad der Kan få mig til og tage afsted. Jeg havede også problemerne i 5 klasse. Vi har fået nye lære for 5 gang inden for 3 år og begrund af jeg har en sygdom kan jeg have det svært ved idræt osv min gammle lære var mega sød. Jeg er også en meget følsom pige og det går en dreng i min klasse som kalder alle pigerne for grimme ting det gør mig nolge gange rigtig ked af det
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12 år.
Når jeg læser dit brev. Så lyder det som om, der sker en masse på din skole, som ikke er rart.
I har haft skiftende lærere. Derfor har du ikke ikke længere den mega søde lærer. Og der er en dreng, som siger grimme ting til pigerne –  uden en voksen stopper ham!
Samtidig fortæller du, at du er en meget følsom pige. Det betyder måske, at du tydeligt mærker alt det, der foregår. Også det, som der ikke bliver sagt højt. Du kan måske mærke, når de andre bliver urolige og kede af det?
Jeg tænker, at de to ting sagtens kan være en del af årsagen til, at du har rigtig svært ved at komme afsted. Du fortæller jo også, at du ikke har noget imod at gå i skolen. Og du prøver jo at komme afsted.
Ja det er bare mine tanker, jeg ved det jo ikke….
Mon der er nogen voksne som ved, hvordan du rigtig har det? Hvorfor mon den dreng ikke bliver stoppet?
Du fortæller at du også havde udfordringer i 5. klasse. Hvordan blev det løst dengang, så du igen fik lyst til at komme i skole? Måske kunne du prøve nogle af de ting, der virkede godt dengang?
Ved du godt, at du har ret til at have det godt i din skole? At din skole skal have en anti-mobbe-strategi, så lærene ved hvad de skal gøre, hvis nogen bliver mobbet. Du kan på https://www.boerneportalen.dk/kend-dine-rettigheder/ læse om dine rettigheder. Måske kan din mor eller far læse med?
Det kan nogle gange gøre en stærkere, når man kender sine rettigheder. For så kommer man ikke til at tro, at man sart og sårbar – og derfor selv har skylden. Og at man bare skal tage sig sammen.
Som jeg læser dit brev. Så lyder det for mig som om, du har en naturlig reaktion på situationen i skolen: Den er ikke god for dig og sikkert hellere ikke for andre i din klasse.
Jeg synes, det er godt at du skriver til os, så du kan få din lyst til at gå i skole tilbage. Og her er det, at de voksne kommer ind: Det er dine forældre og de voksne på skolen, der har ansvar for at hjælpe dig og din klasse, så du kan komme i skole igen. De skal sørge for, at du og de andre børn er trygge ved at gå i skole.
Hvis du har prøvet at bede om hjælp, og du ikke fik den hjælp, som du har brug for – så giv ikke op!
Du velkommen til at ringe til os på 116 111 eller skrive til os på chat. Og så kan du fortælle om alt det, der er svært på din skole – og hvad det gør ved dig. Så vi sammen kan lægge en plan for, hvordan du kommer videre. Så du igen får lyst og mod til at komme i skole. Fordi du skal selvfølgelig have det godt og trygt på din skole.
Dine forældre kan måske også få lyst til at ringe på ForældreTelefonen på 35 55 55 57? og høre mere om, hvordan de støtter dig bedst.
Kærlig Hilsen Børnetelefonen.