Jeg vil IKKE være nørden

Hej BørneBrevkassen
Jeg er en pige der klarer mig rigtig godt i skolen med venner, lektier o.s.v.
Men jeg synes det er for meget nu… Jeg gider ikke at blive betragtet som klassens ‘nørd’. Jeg vil bare være som alle andre elever…
Hvad skal jeg gøre?
Kh. En kedelig pige

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige, der ikke gider blive betragtet som klassens nørd
Tak for dit brev. Når jeg læser det, så får jeg indtryk af, du indtil nu faktisk har været ret god til at finde balancen mellem skolearbejde og venner..? I hvert fald skriver du selv, at du klarer dig godt med både lektier og venner, men at du bare gerne vil være som alle de andre.

Jeg tror, de fleste har det lidt på samme måde som dig. Der er ikke så mange, som bryder sig om at skille sig meget ud - for i bund og grund er vi flokdyr, som gerne vil være som resten af dem, vi går sammen med...

Nu ved jeg jo ikke, hvordan stemningen er i din klasse. Hvis det er sådan, at det bliver betragtet som lidt kikset/ dårlig stil, hvis man klarer sig godt i skolen; så kan jeg godt forstå, at du er begyndt at gøre dig tanker om din tilgang til skolen. Og hvis det er sådan, så tænker jeg, at det faktisk er et problem for hele klassen, som burde tages ret alvorligt.

Du skriver ikke så meget om klassen, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om de andre fra din klasse ville beskrive dig som en nørd? Hvis jeg nu spurgte nogle af dem, hvordan tror du så, de ville beskrive dig? Og ville du selv være enig i de beskrivelser?

Hvis du har lyst til at skrue lidt ned for lektierne i en periode, fordi du trænger til ikke at presse dig selv i en periode, og bruge lidt mere tid på vennerne, så tænker jeg, det lyder helt okay.

Men er det sådan, at du får lyst til at skrue ned for dine ambitioner, fordi du har en fornemmelse af, at de andre ser ned på dig? Så synes jeg, det lyder til, at både du og din klasse har brug for, at de voksne omkring jer hjælper jer med at få et bedre sammenhold, så der bliver plads til jer alle sammen... Giver det mening?

Måske kunne det være rart for dig også at få en mere personlig samtale med en rådgiver, inden du starter i skole igen? BørneTelefonen og BørneChatten holder åbent alle hverdage 11-23 og lørdage 13-17, så du er meget velkommen til at henvende dig der. Begge steder er du helt anonym. Chatten finder du her på hjemmesiden, BørneTelefonen kan du ringe gratis til på 116 111.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.