Brev
Jeg ved ikke noget om noget
Kort sagt så føler jeg ikke at jeg ved ved noget som helst om noget. Jeg kan komme med en lille liste over de ting jeg ikke ved:
-Skole, jeg har ikke rigtig styr på de opgaver jeg får, jeg afleverer til tiden med det er ofte af dårlig kvalitet bortset fra ca. 2-3 fag.
-Min fremtid, jeg ved ikke om jeg vil være det ene eller det andet, jeg ved at det er to vidt forskellige linjer på gymnasiet hvilket er irriterende fordi hvis jeg vælger den ene linje er jeg fucked hvis jeg beslutter mig for det andet.
-Min omgangskreds, jeg har ingen sådan “rigtige” venner, så at sige. Jeg kan snakke med alle i min klasse osv. men det skal også være mig der går over og snakker med dem. Og når jeg så gør det, viser ingen i min klasse nogen som helst interesse for at snakke med mig.
Jeg plejer at snakke godt med et par af pigerne, men det er nærmest slut, de har skubbet mig væk, sådan har det været med pigerne i perioder, og de gange har jeg bare plejet at gå over og være sammen med drengene i min klasse. Men de gider mig heller ikke mere, de er faktisk begyndt at drille/mobbe mig lidt.
Jeg tager det ikke så tungt, men jeg gider bare ikke at være sammen med dem fordi de er så irriterende.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Hvor er det godt, at du skriver herind, når du går rundt med følelsen af at ikke vide noget om noget. For den følelse kan være svær at komme af med, hvis man ikke får snakket med nogen om den.
Lige nu synes du ikke, at du klarer dig så godt fagligt, som du gerne vil. Det synes jeg derfor, du skal tale med en af dine lærere om. For nogle gange skal der bare lidt ekstra støtte til, før man forstår tingene bedre. Eller lidt lektiehjælp.
Samtidig kan jeg dog også forstå, at du for tiden oplever, at du ikke rigtig kan komme ind i klassens fællesskab. Du fortæller, at du faktisk bliver mobbet af drengene. Du siger, at du ikke tager det så tungt, men jeg ved, at det er super vigtigt at få stoppet. For det kan nemlig gå alvorligt ud over ens selvværd. Og samtidig har det også tit betydning for ens faglige præstationer.
Mit råd til dig er derfor, at du får fortalt nogen, hvordan du har det. Din lærer ville fx være oplagt. Når jeg nævner din lærer, er det fordi, at hun eller han har ansvar for, at klassen er et trygt fællesskab for alle elever. Samtidig har din lærer mulighed for at lave arbejdsgrupper, hvor du kan arbejde sammen med én eller flere, du måske kan finde et godt fællesskab med.
Måske synes du, det er lidt svært at få fortalt. Men du kunne jo starte med at spørge, om din lærer vil rådgive dig i forhold til noget fagligt. Og så kunne du også derefter fortælle, at du ikke trives så godt i klassen længere.
Du kunne også vælge at vise dit brev hertil. For du har faktisk meget fint beskrevet de dynamikker i klassen, som udelukker dig.
Jeg tænker også, at du skal fortælle dine forældre, hvordan du har det. Mon de ikke allerede har lagt mærke til, at du ikke trives? Og mon ikke det kunne være rart for dig at have deres støtte? Også til at få snakket med din lærer?
Har du mon nogle venner uden for klassen? Ellers vil jeg råde dig til at arbejde på at finde en god ven.
Hvordan finder man så en ”rigtig ven”?
Først og fremmest må man være opmærksom på at søge venskaber uden for klassen. Går du derfor til sport eller andet, hvor du kan møde nogle? Eller snakker du med dem fra parallel klassen?
Dernæst handler det om timing, forstået på den måde, at du skal finde et tidspunkt, hvor det giver god mening, at falde i snak. Det kan for eksempel være, når I har fået fri fra træning, når der er frikvarter i skolen, på vej hjem fra skole osv.
Tag så kontakt til personen fx ved at spørge til, det han eller hun laver eller ved at tale lidt om et eller andet, der er sket i skolen, noget du har set i fjernsynet osv. Uanset konteksten, så handler dybe venskaber om tillid, og det starter med at man deler sig selv med den anden. Giver det mening?
Til slut vil jeg sige, at det er helt normalt at være i tvivl om, hvilken linje man skal vælge i gymnasiet. Prøv at rådføre dig med dine lærere.
Jeg håber, du får bedt om hjælp, så den onde cirkel kan brydes. Du fortjener, at få det bedre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen