Jeg ved ikke noget om noget

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Hvor er det godt, at du skriver herind, når du går rundt med følelsen af at ikke vide noget om noget. For den følelse kan være svær at komme af med, hvis man ikke får snakket med nogen om den.

Lige nu synes du ikke, at du klarer dig så godt fagligt, som du gerne vil. Det synes jeg derfor, du skal tale med en af dine lærere om. For nogle gange skal der bare lidt ekstra støtte til, før man forstår tingene bedre. Eller lidt lektiehjælp.

Samtidig kan jeg dog også forstå, at du for tiden oplever, at du ikke rigtig kan komme ind i klassens fællesskab. Du fortæller, at du faktisk bliver mobbet af drengene. Du siger, at du ikke tager det så tungt, men jeg ved, at det er super vigtigt at få stoppet. For det kan nemlig gå alvorligt ud over ens selvværd. Og samtidig har det også tit betydning for ens faglige præstationer.

Mit råd til dig er derfor, at du får fortalt nogen, hvordan du har det. Din lærer ville fx være oplagt. Når jeg nævner din lærer, er det fordi, at hun eller han har ansvar for, at klassen er et trygt fællesskab for alle elever. Samtidig har din lærer mulighed for at lave arbejdsgrupper, hvor du kan arbejde sammen med én eller flere, du måske kan finde et godt fællesskab med.

Måske synes du, det er lidt svært at få fortalt. Men du kunne jo starte med at spørge, om din lærer vil rådgive dig i forhold til noget fagligt. Og så kunne du også derefter fortælle, at du ikke trives så godt i klassen længere.

Du kunne også vælge at vise dit brev hertil. For du har faktisk meget fint beskrevet de dynamikker i klassen, som udelukker dig.

Jeg tænker også, at du skal fortælle dine forældre, hvordan du har det. Mon de ikke allerede har lagt mærke til, at du ikke trives? Og mon ikke det kunne være rart for dig at have deres støtte? Også til at få snakket med din lærer?

Har du mon nogle venner uden for klassen? Ellers vil jeg råde dig til at arbejde på at finde en god ven.
Hvordan finder man så en ”rigtig ven”?

Først og fremmest må man være opmærksom på at søge venskaber uden for klassen. Går du derfor til sport eller andet, hvor du kan møde nogle? Eller snakker du med dem fra parallel klassen?

Dernæst handler det om timing, forstået på den måde, at du skal finde et tidspunkt, hvor det giver god mening, at falde i snak. Det kan for eksempel være, når I har fået fri fra træning, når der er frikvarter i skolen, på vej hjem fra skole osv.

Tag så kontakt til personen fx ved at spørge til, det han eller hun laver eller ved at tale lidt om et eller andet, der er sket i skolen, noget du har set i fjernsynet osv. Uanset konteksten, så handler dybe venskaber om tillid, og det starter med at man deler sig selv med den anden. Giver det mening?

Til slut vil jeg sige, at det er helt normalt at være i tvivl om, hvilken linje man skal vælge i gymnasiet. Prøv at rådføre dig med dine lærere.

Jeg håber, du får bedt om hjælp, så den onde cirkel kan brydes. Du fortjener, at få det bedre.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.