Brev
Jeg ved ikke hvad der sker i mit liv mer!
Hej, jeg er en pige på 12..
Jeg er virkelig forvirret..
Jeg har også mistet troen på mig selv..
Jeg er også den mest upopulære pige i min klasse, jeg har en ven, men han skal flytte langt væk..
Jeg har mest lyst til at skifte skole, og det sagde jeg til mine foreældre.. De sagde de ville tænke over det og sagde senere at jeg skulle tilbage til min gamle skole uanset hvad!
Jeg tror også jeg har fået angst men jeg tør ikke sige det til mine forældre..
Jeg har haft falske venner og alt muligt.. jeg har ikke fortalt mine forældre det!
Jeg forstår ikke hvordan mit liv er sådan her nu, da bare for et 1 siden var det næsten perfekt!
Jeg har også et mindre problem med at jeg kun må spille lidt hver dag og det tæller også for at skrive med venner!
Jeg er også tit oppe til 02:00 om morgenen, fordi jeg vil skrive til mine venner!(uden mine forældre ser det)
Jeg spiser mindre..
jeg hved ikke hvad der sker!!
Kan i hjælpe?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver til BørneTelefonen. For jeg kan læse at der er mange tanker, der fylder i dit hoved lige nu.
Jeg kan læse, at mange af de ting du går og tænker på, har at gøre med dine venner eller din familie. Det er helt almindeligt, for det er de to ting, der er aller tættest på.
Du skriver, at du er forvirret og har mistet troen på dig selv. Du er bekymret for, om du har angst. Men du føler, at det er svært at at tale med dine forældre om det.
De ting, du går og tumler med, er ret alvorlige, synes jeg. Det er vigtigt, at du får snakket med en voksen om det. Det er ikke godt at gå alene rundt med mange svære ting.
Du skriver, at du ikke har fortalt dine forældre om de problemer, du har med dine venner. Og at du ikke tør tale med dem om din angst. Hvordan kan det være? Har du tænkt over det?
De fleste forældre vil så gerne hjælpe deres børn, hvis de ikke har det godt, og vil gøre alt for at trøste dem, hvis de er kede af det. Sådan tror jeg også at dine forældre har det, eller tager jeg fejl?
Kunne du måske alligevel snakke med en af dem? Måske kan du sige, at du har noget alvorligt, du gerne vil snakke om, så I kan finde et godt tidspunkt, hvor der er tid til at få talt godt sammen?
Du kan også skrive til dem? Måske vise dem det brev du har sendt herind? Der sætter du så fint ord på, hvordan du har det og hvilke følelser, der er på spil.
Det kan også være, du kender en anden voksen, som kunne være god at snakke med? En moster? En lærer? Problemer med kammerater og skole er vigtige at få talt om med en fra skolen. Har du en lærer eller en anden voksen fra skolen, som du taler godt med? Prøv at tænke over det.
Der var især en ting der gjorde mig glad, da jeg læste dit brev: du skriver at for et år siden, var dit liv perfekt!
Hvor er det skønt, at du kan huske at dit liv har været dejligt – og sådan som du ønskede, det skulle være! Det fortæller mig, at du ved noget om, hvordan du gerne vil leve dit liv. Og at livet kan blive godt igen.
Mange børn på 12 år tumler med tanker som dine. Du er ikke alene om “ikke at vide, hvad der sker”. Der kan være forandringer i kroppen og i humøret, som “driller”, og får hele livet til at føles underligt. Det er helt almindeligt. Men det er ikke godt at gå alene med det – det er vigtigt at få snakket om, så det ikke hober sig op for dig, og slår dig ud af kurs.
Jeg håber meget, du får hjælp til at løse dine problemer. Jeg er sikker på, at det vil hjælpe at dele dine tanker med en voksen, du stoler på. Og som måske kan hjælpe dig med at se på de forskellige ting, du beskriver i dit brev. Sammen kan I så forsøge at finde løsninger, som passer til dig og din familie.
Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for at snakke om det på tlf: 116 111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen