Jeg ved ikke hvad der sker i mit liv mer!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver til BørneTelefonen. For jeg kan læse at der er mange tanker, der fylder i dit hoved lige nu.

Jeg kan læse, at mange af de ting du går og tænker på, har at gøre med dine venner eller din familie. Det er helt almindeligt, for det er de to ting, der er aller tættest på.

Du skriver, at du er forvirret og har mistet troen på dig selv. Du er bekymret for, om du har angst. Men du føler, at det er svært at at tale med dine forældre om det.

De ting, du går og tumler med, er ret alvorlige, synes jeg. Det er vigtigt, at du får snakket med en voksen om det. Det er ikke godt at gå alene rundt med mange svære ting.

Du skriver, at du ikke har fortalt dine forældre om de problemer, du har med dine venner. Og at du ikke tør tale med dem om din angst. Hvordan kan det være? Har du tænkt over det?

De fleste forældre vil så gerne hjælpe deres børn, hvis de ikke har det godt, og vil gøre alt for at trøste dem, hvis de er kede af det. Sådan tror jeg også at dine forældre har det, eller tager jeg fejl?

Kunne du måske alligevel snakke med en af dem? Måske kan du sige, at du har noget alvorligt, du gerne vil snakke om, så I kan finde et godt tidspunkt, hvor der er tid til at få talt godt sammen?

Du kan også skrive til dem? Måske vise dem det brev du har sendt herind? Der sætter du så fint ord på, hvordan du har det og hvilke følelser, der er på spil.

Det kan også være, du kender en anden voksen, som kunne være god at snakke med? En moster? En lærer? Problemer med kammerater og skole er vigtige at få talt om med en fra skolen. Har du en lærer eller en anden voksen fra skolen, som du taler godt med? Prøv at tænke over det.

Der var især en ting der gjorde mig glad, da jeg læste dit brev: du skriver at for et år siden, var dit liv perfekt!

Hvor er det skønt, at du kan huske at dit liv har været dejligt – og sådan som du ønskede, det skulle være! Det fortæller mig, at du ved noget om, hvordan du gerne vil leve dit liv. Og at livet kan blive godt igen.

Mange børn på 12 år tumler med tanker som dine. Du er ikke alene om “ikke at vide, hvad der sker”. Der kan være forandringer i kroppen og i humøret, som “driller”, og får hele livet til at føles underligt. Det er helt almindeligt. Men det er ikke godt at gå alene med det – det er vigtigt at få snakket om, så det ikke hober sig op for dig, og slår dig ud af kurs.

Jeg håber meget, du får hjælp til at løse dine problemer. Jeg er sikker på, at det vil hjælpe at dele dine tanker med en voksen, du stoler på. Og som måske kan hjælpe dig med at se på de forskellige ting, du beskriver i dit brev. Sammen kan I så forsøge at finde løsninger, som passer til dig og din familie.

Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for at snakke om det på tlf: 116 111

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.