Brev

Jeg tror jeg har stress?

Svar fra

Børnetelefonen

Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. En fra BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Dit svar kommer her:

Kære 17-årige

Jeg kan da godt forstå, at du kommer til at tænke, at du måske har stres, når du føler, at symptomerne vækker genkendelse.  Jeg ved selvfølgelig ikke, om du har stres, men jeg vil gerne prøve at give dig nogle råd.

Stres er både noget kortvarigt og noget langvarigt. Stres som kortvarigt er sådan set bare kroppen, der holder sig i gang – fx ved at udsende nogle hormoner, der gør at man forbliver vågen.

Men for at være sund, har kroppen også brug for at slappe af, så den ikke bliver holdt i gang hele tiden. Hvis man ikke kan slappe af, kan man få det som er mere langvarig stres – det er det, vi mener, når vi siger, at nogen er “gået ned med stres.”

Hvis man har stres i lang tid uden at kunne slappe af, kan det være rigtig skadeligt. Derfor er det virkelig vigtigt, at man lærer at slappe af en gang i mellem. Det vil jeg gerne give dig nogle tips til, hvordan man bliver bedre til.

  1. Det er en super god ide at lave ingenting en gang i mellem: når man laver ingenting nedsættes stres-niveauet helt vildt meget. Med et lidt nørdet sprog er det fordi man igangsætter det parasympatiske nervesystem. Så bliver der skruet lidt ned for de der hormoner, du beskriver i dit brev.Når jeg siger lav ingenting, betyder det også, at man ikke kigger på nogle skærme. Jo flere input hjernen og kroppen får, jo mere produceres der stres-signaler. Især hurtige og larmende input skaber stres.

    Det er for eksempel rigtig godt mod stres at gå en tur uden sin telefon eller bare lige at drikke en kop te uden at lave andet i mens. Det er faktisk også virkelig dejligt, hvis man lige vænner sig til det.

  2. Du kan også øve dig i at lave vejrtrækningsøvelser, der kan hjælpe én med at få ro på. Hvis man er god til at bruge sine redskaber – såsom en vejrtrækningsøvelse -, kan man bruge den, når man mærker, at man føler sig stressen komme og på den måde få kroppen under kontrol igen. Det er noget, der virker for mange.Et andet råd kan være at lave det, der hedder en krop-scanning. En kropscanning er en øvelse, hvor man lærer at mærke efter, hvordan man har det i kroppen.

    Ved at lave en kropscanning, bliver man igen afslappet og kan mærke godt efter i ens krop. Du kan prøve få hjælp til at prøve at lave en krop-scanning i denne video.

     

  3. Det kan også være en god ide at have nogle ting, man kan lave, som er helt langsomme og rolige. Det kan for eksempel være at lytte til et stille album, hvor man bare slet ikke laver noget andet imens. Eller man kan tegne eller strikke. Man kan også høre lydbog.

Her på BørneTelefonen har vi en side om stres. Dér kan du få gode råd. Du kan også læse andre børn og unges breve om stres.

Jeg håber mit svar kan hjælpe dig lidt

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?

Stress – relateret indhold

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat