Jeg skal flytte klasse

Pige , 12 , 6 kl

Hej jeg er så skide sur over den reform der er i skolerne

mig og min klasse skal flytte efter 6 kl og det gider vi squ ik

vi elsker hinanden og når vi kommer der hen skal alle enda ik med!!

Og det er simpelthen os såden at så bliver vi splitter ud i de andre klasser

vi græder så tit over det og vi vil ikke miste vores yndlings lære

vi vil ik og vi kan bare ik især ik i såden en her alder

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12

Tak for dit brev! Hvor er jeg ked af at læse, at det er blevet besluttet, at du og resten af din klasse efter 6.klasse skal ”splittes”. Jeg håber, at mit brev måske kan trøste lidt i en svær tid – og måske give nogle nye perspektiver på noget, der ellers kun ser ”sort” ud lige nu.

Måske har du lagt mærke til, at der sker rigtig meget rundt omkring på de forskellige skoler i år, da lærerne fået nogle nye arbejdsvilkår og derudover er den nye skolereform trådt i kraft efter sommerferien. I skolereformen er der mange nye tiltag, der i løbet af de kommende år skal blive en del af skolens hverdag. Jeg er dog ikke sikker på, at det er skolereformens skyld, at jeres klasse skal flytte?! Det er måske mere en beslutning, som nogle politikere har truffet ud fra nogle argumenter, som kan være svære at forstå for jer, der er så glade for en velfungerende klasse. Så ligegyldig hvad begrundelsen er, kan jeg virkelig godt forstå, at du er ked af det.

Når der sker forandringer i ens liv, hvilket en splittelse af en klasse i den grad er, kan man blive rigtig ked af det – og det er helt forståeligt, da det er en stor omvæltning. Men når der sker nogle ting, som man har svært ved at forstå/acceptere, kan det være rart, hvis man kan få lov til at lufte nogle af de tanker og følelser, som man går med. Du skriver også, at det er svært at tænke på, at I også mister jeres yndlingslærer, så måske kunne I overveje, om I sammen skulle sende et brev til jeres skoleleder og fortælle, hvordan I har det med den beslutning, der er truffet?

Det kan også være, at jeres forældre kan bakke op, så dem, der har truffet beslutningen får at vide, hvor kede af det, I er - og hvor meget ændringen berører jer. Måske ændrer det intet ved fremtiden, men måske vil det være lidt lettere at komme videre, hvis I kommer af med nogle af jeres frustrationer til de rette folk. Det er i hvert fald et forsøg værd..

Du fortæller ikke så meget om, hvorfor det ikke er jer alle, der skal med hen til den nye skole, så jeg gætter på, at det er fordi, der er nogle, der har fundet på noget andet? Er det mon rigtigt? Under alle omstændigheder så kan I jo spørge jeres lærere, om I ikke kan bruge noget tid på at lave noget med den/de klasser, som I skal ”deles ud i”. Jeg ved fra andre børn og unge, der har oplevet noget lignende, at det kan være rigtig rart at lære nogle fra den ”nye” skole at kende, før man flytter derhen. På den måde vil I forhåbentlig opdage, at der også går nogle søde mennesker der, og så er det måske lidt lettere at kunne glæde sig lidt til efter sommerferien.

Og husk så, at selvom man bliver spredt, så kan det godt lade sig gøre at holde kontakten, hvis dine andre klassekammerater også er interesseret i det. I kunne fx starte en ny tradition, fx et særlig arrangement, hvor I aftaler, at alle jer fra den gamle klasse skal lave noget sammen. I starten har I måske brug for, at det er lidt ofte at I ses, og efter noget tid vil det måske være et årligt arrangement for hele den gamle klasse. Det er i hvert fald en mulighed, som du kan foreslå dine klassekammerater? På den måde kan man holde fast i nogle gode minder samtidig med, at man får nogle nye oplevelser og minder med nogle nye mennesker..

Jeg håber, at du måske har fundet lidt trøst i mit svar?! Hvis du har brug for en, der lytter, er du altid meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111.

De varmeste hilsner fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.